Április 19. Péntek, Emma

A zöldre mosott termékek csapdája

Éghajlat
2021. május 22. 11:00
null

Az egész világunk átalakulóban van, hiszen a súlypontok kezdenek áttevődni a fenntarthatóságra és a lehető legkisebb ökológiai lábnyomra. Ez nagyon jó dolog, az pedig még jobb, hogy ennek ösztönzésében mi, egyszerű emberek is hatalmas erőt képviselünk egyszerűen azzal, hogy “zöld” termékeket keresünk és vásárolunk. Sajnos azonban az ördög nem alszik.

Tényleg zöld a zöld?

Azzal együtt, hogy valóban egyre több és több vállalat igyekszik valóban fenntartható módon létezni, kereskedni és gyártani, sokan próbálják megtalálni azokat a bizonyos kiskapukat. Ezek többnyire azok a cégek, melyek termékei alapvetően nehezen, vagy sehogy sem illeszthetőek be a fenntarthatóság fogalmába, de sokszor megtévesztik a vásárlót olyan vállalatok is, melyeknek lenne lehetősége és anyagi forrása is arra, hogy valóban fenntartható módon működjenek. Csak hát ugye a profit mértéke...

Sajnos a fenntarthatósággal együtt érkezett az úgynevezett zöldre mosás, mely bizony a vásárló megtévesztésének minősül. Ez olyan gyakorlatokat jelent, amikor hazugsággal, félinformációval, vagy kiragadott ténnyel igyekeznek egy terméket fenntarthatónak feltüntetni, holott az közel sem olyan környezetbarát, ha a termék egész életútját szemléljük. Erre remek példa, amikor egy terméken feltüntetik, hogy 85%-kal kevesebb vizet használnak fel az elkészítéséhez, de azt nem, hogy ehhez 3-4-szer annyi energia szükséges, vagyis a zöldítés igazán csak papíron létezik.

kép: impakter.com

Ide sorolható az is, amikor egy adott termék ugyan valóban sokkal előnyösebb a környezetnek, mint a versenytársai, de ettől még a fenntarthatóságtól messze van. Erre példa az elektromos autó, mely tagadhatatlanulkörnyezetbarátabb- méghozzá nagy mértékben - mint a benzines, vagy a diesel társai. De a fenntarthatósága még messze van, hiszen nem mindegy, honnan származik az áram, amivel töltjük, és a gyártás során is rendkívül nagy a környezetszennyezés mértéke!

Mit lehet tenni?

A vállalatok terén szabályozás igyekszik megoldani ezt a problémát, de mi, vásárlók sajnos gyakran és jóhiszeműen veszünk zöldre mosott termékeket. A lebomló műanyag, mely kizárólag ipari körülmények között komposztálható nem éppen zöld, ahogyan az a termék sem, melynek igazából csak a címkéje és a rajta lévő kép sugallja, ez bizony környezetbarát, a gyártása és csomagolása azonban távol áll ettől. Hogy mégis mit tehetünk? Figyelünk...

kép: infographicworld.com

Igyekszünk végiggondolni, hogy hogyan is lehet egy műanyag környezetbarát, ha lebomlási ideje sokszor több, mint 500 év. Igyekszünk végiggondolni, hogy vajon csak az számít, hogy mennyivel kevesebb vizet használnak egy termék előállításánál, és a teljes folyamat nem. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a mutatós címkék és hangzatos reklámok mellett a termék hátoldalán feltüntetett szövegre is figyelünk, ahogyan arra is, hogy a lehető legközelebbről származzon az adott áru. Ha pedig ezt megtesszük, sokkal erősebben gyakorlunk nyomást, mint azt gondolnánk!

lead kép: theurbangardeninitiative.org

pénzreklámzöldre mosásüzletmarketingzöld