November 10. Vasárnap, Réka

A szintetikus kerozin lehet a repülés jövője_

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Köpönyeg Google News oldalán is!
null

A légi közlekedés megújítása égető szükség. A koronavíruspandémiájaalatt láthattuk, hogy mit is jelent az, ha az utazásainkat jelentősen visszafogjuk. Ezt azonban kevéssé szeretnénk rendszeresíteni, vagyis a megoldás sokkal inkább a repülőgépek megújításában rejlik, amire több útvonal is kínálkozik.

Szintetikus kerozin

Hollandiában is sikeresen alkalmazták már a repülés során a kerozin és a szintetikus kerozin keverékét egy Amszterdam – Madrid út során. A gép egészen pontosan 500 liternyit kapott az új fajta üzemanyagból, mely a Shell, a KLM és a Holland Infrastrukturális és Vízgazdálkodási Minisztérium közös fejlesztése. Lényege, hogy co2-ból (más anyagokhozzáadásával) állítják elő. Ennek köszönhetően kevésbé szennyező, vagyis képes lehet arra, hogy jó irányba tolja el a levegő minőségét, főleg a reptereken.

kép: siliconcanals.com

Emellett a gyártó víziójában olyan üzemek is szerepelnek, melyek a levegő co2 tartalmát leválasztva állítják elő a szintetikus kerozint, valamint az is, hogy 2050-re minden európai légitársaság 100%-ban a szintetikus kerozint használvarepülhessen.

Az elképzelés üzletileg nagyon jó, környezetvédelmi szempontból azonban igazából csak kis lépés. Hasznos, de kicsi. A fenn álló problémák megoldásához nagyon kevés.

Elektromos?

A tiszta energiák felhasználása a repülésben is lehetséges, egyelőre azonban még csak korlátozottan. Az érdekeltek azonban elképesztő összegeket ölnek a fejlesztésekbe, hogy a repülés is zéró emisszióval történhessen. Erre ösztönzi őket a társadalmi nyomás, hiszen az emberek egyre környezettudatosabbak, és hajlandóak a kellemetlenségek vagy a többletköltség viselésére is, ha akörnyezetbarátabbmegoldást választhatják.

kép: phys.org

A repülés ráadásulkomolyvetélytársrais akadhat, ha aHyperloopfejlesztései továbbra is ilyen ütemben haladnak. A repülő gyors, kényelmes, de szennyező, míg avákuumvasútnulla károsanyag-kibocsátással üzemel. Nem utolsó sorban pedig gyorsabb is lehet, mint a repülés, az utazás egyszerűségét már nem is említve. Nem kell hozzá olyan sok idő, és a ma ismert repülés is át fog alakulni, így vagy úgy.

lead kép: slate.com