Ez a repülés jövője?

A közlekedés fenntarthatóbbá tétele kulcskérdés a klímakatasztrófa megfékezése miatt. Az autók és teherautók esetében már folyamatban van az átállás a nulla emissziós működésre, a hajók esetében is vannak elképzelések, de az egyik legszennyezőbb közlekedési mód, a repülés kemény diónak bizonyul, ha változtatni szeretnénk.
Repüljünk, vagy ne?
Ahhoz, hogy a repülés is környezetbaráttá váljon, néhány dolog mindenképpen változtatnunk kell nekünk, utasoknak, amikhez viszont senkinek nem fűlik a foga. Az egyik az, hogy sokkal kevesebbet repüljünk. Ezt azonban nagyon nehezen tesszük meg, mikor olyan egzotikus uticélok is egyre elérhetőbb áron kerülnek elénk, amikről még csak nem is álmodtunk. A másik, amit megtehetnénk, hogy lényegesen drágább jegyeket veszünk. Ezzel a környezetvédelmi adó jelentősen nőne, amit - jó esetben – a fenntarthatóságra, a természeti értékek megóvására lehetne fordítani. Nem mellesleg így az utazók száma ezzel együtt pedig a károsanyag kibocsátás mértéke is csökkenne.
kép: inhabitat.com
Csakhogy ez üzletileg senkinek nem jó, márpedig, ha valami nem hoz rendesen a konyhára, akkor klímaválság ide, vízhiány oda, változás nem lesz.
Innováció
A repülés fenntarthatóvá tételéhez tehát olyan innovációra van szükség, amit a repülőtársaságok még képesek finanszírozni, és az utasok is szeretni fognak. Egy ilyen lehet a KLM fenntarthatósági megállapodása alapján született Flying V.
A KLM a Deft céggel és a berlini Műszaki Egyetemmel kötött megállapodásából született modell hatalmas lépés a fenntarthatóság felé. Ezt köszönheti aerodinamikai megújulásának, a V alaknak, valamint annak, hogy minden egyes apró részletében figyeltek arra, hogy a lehető legkönnyebb, mégis biztonságos anyagokat alkalmazzák a modellben. Ennek köszönhetően a gép valamivel kisebb, mint az Airbus A350, de utaskapacitása megegyezik azzal.
kép: inhabitat.com
A kialakításnak köszönhetően két meghajtó is elegendő a géphez, melyek turbó feltöltővel rendelkeznek, így pedig összességében a gép lényegesen kevesebb üzemanyagot használ, mint eddigi társai, mégsem drágítja érdemben az utazást. Hogy valóban megépül-e a V alakú repülő, vagy csak ígéretes terv formájában egy fiókban porosodik majd, az természetesen attól függ, mekkora kiadással lehet létrehozni, és mennyi idő alatt térül majd meg a befektetés.
lead kép: news.klm.com