A szállítmányozás egy olyan részlete a mindennapjainknak, amit nem lehet kihagyni a számításból, még akkor sem, ha az rettenetesen környezetszennyező. Hogy akkor mit is lehet tenni? Változtatni kell a rossz szokásokon, jelen esetben a fosszilis üzemanyagok használatán.
Változás jön
A közlekedés igencsak jelentős hányadát adja a világ károsanyag-kibocsátásának, és ennek egy szelete mindenképpen a kamionokhoz kapcsolódik. Ahhoz, hogy zöldíteni lehessen ezt a részletet azüzemanyagonkell változtatni. Ma már léteznek elektromos hajtású kamionok is, és további fejlesztések is kilátásban vannak.
kép: IEA
Ezt mutatja az a tény is, hogy az Európai Autógyártók Szövetsége, a Potsdami Klímakutató Intézet, aScania, a DAF, a MAN, a Volvo, aDaimlerés a Ford aláírtak egy egyezményt, melyben elhatározták, hogy 20 éven belül Európában már nem közlekedhetnek semdieselsem semmilyen más fosszilis üzemagyaggal hajtott kamionok. A vállalás nagyon jó hír, a levegőminőségre is kedvezően hat, de sokat kell tenni a létrejöttéhez.
Sok követ kell megmozgatni
Nagyon jó dolog az elhatározás és az egyezmény, ésimpozánsaka nevek is, de önmagában mindez még kevés lenne. Egyrészt, amíg a diesel üzemanyag ára elmarad az alternatív hajtásoktól (elektromos,bioés hidrogén), addig mindenképpen igény van a mesterséges beavatkozásra is, vagyis a politikától is szükséges a támogatás. Ezen felül is lesz munka bőven, ami viszont már a gyártókra hárul, még ha támogatást is kapnak hozzá.
kép: eu.usatoday.com
Hiába állnak át például a hidrogén üzemű kamionokra – ami a könnyebben megoldható verzió -, akkor is ki kell építeni a töltés/tankolás lehetőségét Európa-szerte, de minimum a főútvonalakon mindenképpen. Ez pedig nem kevés pénz, és sajnos sok idő is. Cserébe azonban a töltőhálózatok fejlődése a lakosság körében is elterjedtebbé teheti az alternatív üzemű autókat, hiszen így már nem csak az otthoni töltés lehetősége adódik. A kombinált alternatív hajtások terjedése (például a hidrogén és elektromos hibrid) pedig azokat is meggyőzhetik, akik vonakodva váltanának, hiszen lényegesen nagyobb hatótáv érhető el velük, mint benzines vagy diesel társaikkal, ráadásul a tankolás költsége is jóval alacsonyabb.
lead kép: autodeal.com.ph