2020. november 30. hétfő
Andor, András

Fele annyi kamion lesz az utakon, mint most

2019. július 1., 08:00
Fele annyi kamion lesz az utakon, mint most

A vasúti és a vízi fuvarozás fejlesztése kulcskérdés, ha szeretnénk nyugodtabb közlekedést, és a klímát is megőriznénk élhető formában. De miért is lenne ez annyira jó? 

Kombinált fuvarozás 

Az, hogy nagyon sok a kamion, talán senkinek nem kell bemutatni. Ez azonban sok kárt is okoz, az előnyök mellett. Természetesen az áruválaszték szélesedése és az árak alacsonyan tartása is köszönhető ezeknek a járműveknek, de sajnos sok hátrányuk is van. A közutak nehezen viselik a több tonnás terhelést, az autósok idegei pedig a hosszú kamionsorokat. Persze ezek eltörpülnek a közúti áruszállítás jelentette környezeti terhelés mellett, mellyel mindenképpen kezdeni kell valamit, itthon is. 

kép: itsinternational.com

Erre jelenthet megoldást a kombinált fuvarozás, melyet az MLSZKSZ, vagyis a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége is szorgalmaz. Ennek lényege, hogy az áruszállításba bevonnák a vasúti és a vízi szállítást is, jelentősen nagyobb mértékben, mint eddig. 

Irányelvek 

Az elképzelés összhangban van az EU stratégiájával is, mely 2030-ra a 30%-át, 2050-re pedig több, mint felét a 300 kilométer feletti szállításoknak a vasút és a vízi közlekedés felé kívánja terelni. Ehhez persze szükség van a hajózás modernizálására, valamin t a vasutak fejlesztésére is, illetve a hazai megvalósításhoz ösztönző programok is kellenek, valamint jelentősebb beruházások. Mindenesetre érdemes vele komolyan foglalkozni, hiszen, ha az 1000 kilométer feletti szállítások csupán 10%-át át lehetne terelni a kombinált fuvarozás irányába, akkor évente nagyjából 50 000 kamionnal lenne kevesebb a hazai utakon, ami nem kis szám. 

kép: latimes.com

Attól sem kell félni, hogy ez a megoldás jelentősen drágítaná a fuvarozást, hiszen nem magát az árut, hanem az utánfutót, konténert rakják át egyik eszközről a másikra. Az 50 000 kamion mínusz pedig kezdetnek nagyon jó. Ráadásul ez csak az 1000 kilométer feletti távokon közlekedő kamionokat fedi, és ha 2050-re az EU elképzelése így megvalósul, akkor minimum az ötszörösével kevesebb kamionnal kell számolni. Ez pedig már a fuvarozás co2 kibocsátására is pozitív hatással lehet, persze csak abban az esetben, ha a hajók esetében végre elfelejtjük a fűtőolajat, illetve a vasút esetében a diesel hajtást. 

lead kép: euractiv.com