A nagyvállalatok környezetvédelemhez való hozzáállása sajnos sok esetben kétséges. Bár elég hatalmas összeget költenek a marketingre annak érdekében, hogy mindenkivel tudassák, mennyirekörnyezettudatosak, ez sokszor csak az érem egyik oldala.
Műanyag
A nagy élelmiszeripari cégek, minta Coca Cola,vagy az Unilever a hangos és egyre erősebbtiltakozásokhatására mostanra komolyan kezdtekfoglalkoznia környezetvédelemmel. A termékeik esetében a csomagolási hulladékok jelentik a legnagyobb kihívást, ezzelkell valamit kezdeni. Erre a legtöbb nagyvállalat ad valamilyen választ, például a hatos csomag söröket nem műanyaggal fogják össze. A palackokban az újrahasznosított műanyagok aránya is egyre jobban növekszik, és az is igaz, hogy a cégek elkezdték kidolgozni egy fenntarthatóbb vállalati stratégia alapjait – hogy ez mikorra készül el, az már persze egy másik kérdés.
kép: theflipflopi.com
Hogy tenniük kell valamit, az nem is lehet kérdés, hiszen például a Coca Cola egyike azoknak a cégeknek, akik a leginkább felelősek a műanyaghulladékért, mely a tengereken lebeg. Erre persze a cég is felszólal, és állítja: nem ő tehet róla, hogy a termékeit az emberek eldobálják. Ebben részben igaza is van, ám a nem újrahasznosítható csomagolóanyagok, és a lobbitevékenység mindenképpen a cégóriások számlájára írható!
Egyszer itt, egyszer ott
AChangingMarkets, környezetvédelmi kampányokkal foglalkozó cég tüzetes vizsgálatnak vetette alá annak a 10 vállalatnak a műanyagstratégiáját, melyek neve a legtöbbször kerül elő a szemétgyűjtések során összeszedett hulladékokon. Ezek többek közt a Coca Cola, az Unilever, aPepsiCo, vagy éppen aDanone.
A vizsgálat egy érdekes dologra mutatott rá. A Coca Cola például Európában hangosan támogatja a műanyagellenes törvényeket, ám Amerikában, Kínában vagy Afrikában éppen ezek ellen kampányol. Persze nem nyíltan, hanem a lobbistákon keresztül. Az is érdekes, hogy igen szoros kapcsolat van a lobbista szervezetek tagjai és a műanyagszennyezés kezelésére létrehozott szervezetek tagjai között.
kép: Kristopher Skinner-Bay Area News Group
Ez a kettősségnyilvána profit érdekében létezik, és hiába is várnánk, hogy egy multi teljes mellszélességgel álljon ki egy környezetvédelmi ügy mellett. Hiszen azt csak a pénz mellett fogja megtenni.
A megoldás éppen ezért nem is lehet olyan egyszerű. Alkalmazni kell benne a kényszerítő eszközöket - vagyis például a vállalatokat kötelezni kell arra, hogy gyűjtsék vissza a műanyaghulladékukat, vagy éppen arra, hogy kizárólag újrahasznosítható anyagokat alkalmazzanak - és persze támogatni is kell a célok elérését - például abetétdíj bevezetésével. Egy vállalkozás alapvetően azért jön létre, hogy profitot termeljen, létével ellenkező lenne, ha elvárnánk tőle, hogy a profit maximalizálása helyett egy nemes ügyért álljon ki, így nincs más út, mint jelentősen érdekeltté tenni a nemes ügy megvalósulásában.
lead kép: Paul Quayle-Alamy