A hajók károsanyag-kibocsátása egy központi kérdés, hiszen míg az autók, kamionok és repülők esetében a kényszer ennek csökkentésére már igen erős, a hajók esetében sokkal elnézőbbek vagyunk. Pedig nem kellene, hiszenjelentősszennyezésről lehet beszélni.
Hajózás
Olcsó és biztonságos szállítási forma, vagyis igen sokvállalat teszi le a voksát a hajózás mellett. Ezen nincs is mit csodálkozni, hiszen minden cég a profit maximalizálására törekszik. Az pedig csupán sajnálatos adalék, hogy a hajózás a közlekedési módok közül arányosan messze a legszennyezőbb helyváltoztatási forma.
kép: grist.org
Ennek oka, hogy a hajók nem benzinnel, még csak nem is kerozinnal, hanem nehézolajjal mennek. Ezt az anyagot a szárazföldön már nagyon régen betiltották, mivel erősen szennyező. Ez azonban érdekes módon nem sokakat érdekel akkor, ha a szennyezés a tengeren történik- az pedig, hogy a levegőbe kerülő anyagok előbb vagy utóbb biztosan visszajutnak a feladóhoz is, már teljesen elhanyagolt kérdés.
Ellenőrzés
Persze azért a hatóságok igyekeznek valamilyen határt szabni a szennyezésnek, és ami a nehezebb, ezt a határt be istartatni. Ennek eszköze, hogy a hajókat a szárazföldön bemérik, vagyis itt ellenőrzik, károsanyag-kibocsátásuk megfelel-e a normáknak. Ez a rendszer azonban nem csak lassú és körülményes, hanem elavult is, nincs is nagy környezetvédő ereje.
kép: marinetraffic.com
A finnek éppen ezért tesztelik azt abóját, mely képes a levegőelemzéséreatengeren igazából akárhol. A bolya telepítése egyszerű, és ha változik a hajózási útvonal, át is helyezhető. Az adatok gyorsan érkeznek, és ami a legjobb, a működését napenergiából fedezi. A tesztek folyamatosan zajlanak, és ha a rendszer beválik, akkor a telepítést is borítékolni lehet. Ez pedig egy igen nagy lépés lesz a hajózás zöldítésének ösztönzése, vagyis inkább kényszerítése terén, aminek már nagyon itt volt az ideje.
lead kép: Dylan McLeod, Unsplash