Repüljünk, vagy sem - ez itt a kérdés. Mert a repülés karbonlábnyoma bizony hatalmas, amit mindenképpen csökkenteni kell. Az európaiak pedig a rövid távú repülőutak betiltásában látják ennek lehetőségét.
Rövid táv?
Kényes kérdés, hogy mi is számít rövid távnak. Nyilván nem indítanak járatot egy Budapest Debrecen vonalon - legalábbis nagy utasszállítókkal - mert egyszerűen nem éri meg. Ha azonban sok lenne az ember, aki ezt a távot teszi meg, akkor már anyagilag kifizetődő lenne. Időben azonban – a becsekkolással, várakozással, egy órával az indulás előtti érkezéssel - már messze nem érné meg a várakozás.
kép: fodors.com
Hogy pontosan mit jelent a rövid táv, így nincsen meghatározva, egy közvéleménykutatás alapján mégis az európaiak 62%-a támogatná a rövid távú repülőutak betiltását- derül ki az MTI közleményéből. 72% a repülőutakra kivetett karbonadót is jó ötletnek tartja, de ezek valóban segítenének a légi közlekedés karbonlábnyomának csökkentésében?
Itt elvesz, oda hozzáad
A válasz igen, a légi közlekedés esetében csökkenne a kibocsátás. Csakhogy a szárazföldi közlekedés esetében könnyen megnőhetne. Hiszen a rövidebb utakat az ember megteszi autóval is. Persze, az autók kibocsátása kevesebb, legalábbis akkor, ha nem egyedül ücsörögnek benne az utasok. De összességében valószínűleg még így is jobban járna a bolygó. Számunkra azonban a felfedezés öröme sok esetben elveszne.
kép: eu-solar.hu
A légi közlekedést így inkább kiváltani kellene, semmint tiltani. Ennek csodálatos alternatívája lehet a Hyperloop, mely sajnos igen lassan készül. De nem ez az egyetlen lehetőség. Avonatközlekedés is alternatíva lehet, csakhogy ehhez lényegesen fejleszteni kellene azt. Nem csak a gyorsaságát, hanem a kényelmét is, és a modern elvárásoknak való megfelelőségét. Emellett az autózás fejlődése is biztató, hiszen az elektromos járművek kibocsátása nulla lehet, ha minden jól megy. Ehhez azonban a megújuló energiaforrásokra való átállás mindenképpen szükséges, vagyis a kérdés összetettebb, mint elsőre látszik, így sajnos a folyamat is lassabb, mint szeretnénk.
lead kép: businessinsider.com