Menni vagy maradni?Trumpszerint inkább előbbi, így nem is sokat teketóriázott, amikor esély adódott rá, megkezdte az USA kiléptetését a párizsi klímaegyezményből. Ez azonban – ahogyan a lépés előzetes bejelentésekor is – most sem aratott osztatlan sikert. Sőt!
Kell még egyáltalán?
Felmerül a kérdés, hogy akkor, amikor az ENSZ már lesütött szemmel ismerte el, hogy elbuktunk, és nem leszünk képesek tartani apárizsiklímacélt, akkor van-e még értelme azon izgulni, ki van benne, vagy ki nincs?
kép: scientificamerican.com
Nos, azért ez nem ennyire egyszerű. A belépés nem csak azt jelenti,hogyaz országokhajlandóakegyütt tenni a bolygóért, hanem azt is, hogy saját házuk táján is be kell vezetniük bizonyos változtatásokat. Ez az USA esetében is igaz, ami viszont azelnöknek, pontosabban az ütleginkábbtámogató szén és olajlobbinak nem igazán van az ínyére.Trumpsosem rejtette véka alá véleményét a klímakatasztrófával kapcsolatban, vagyis nem titok, hogy inkább propagandának gondolja, és nem lét komoly fenyegetést benne - legalábbis ezt állítja.
Akilépéssel pedig az USA-t már nem kötné semmilyen ígéret, nem kellene az olajfúrásokat visszafogni, ömölhetne a szén dögivel.
Gazdaságielőny
Az ok, amiért az elnök a kilépés mellett döntött az, hogy szerinte országának gazdasági hátránya származik abból, hogy tagja ennek az egyezménynek. Tény, hogy rövidtávon hatalmas előnyt jelentene, ha semmilyenkörnyezetvédelmiegyezmény nem kötné az USA kezét, de ez csak rövidtávon igaz.
kép: bbc.com
Hosszabb távon azonban a munkahelyek drasztikus csökkenésének, a stabilitás aláásásának és a világ ellenszenvének - valamint minden kapcsolódó negatív következményének - is ki lenne téve az ország. Ez pedig rettenetesen kártékony lenne a gazdaságra nézve - ezt állítja az AFL – CIO, az USA legnagyobb szakszervezete. Éppen ezért petícióval fordultak az elnökhöz, hogy fejezze be a kiléptetést.
Hogy mennyire nem vicc az irat, azt nagyon jól mutatja, hogy az aláírók között olyan cégek vezetői is szerepelnek, mint a Walt Disney, aPepsico, azAddobe, a Hilton, az IMB, aDanonne, az Apple, a Google, a Tesla, az Adidas vagy a Nestlé.
lead kép: vox.com