December 15. Vasárnap, Valér

Klímalépések, méghozzá most!

null

Bár Kína nem éppen arról híres, hogy hátat fordít a szénnek, tagadhatatlan, hogy igen sokat tesznek azért, hogy csökkentség szén-dioxid-kibocsátásukat. És az igazán szép a dologban, hogy ez nem csak állami szinten igaz.

Mit tehet egy város?

Tény, hogy a levegő minőségének kérdése leginkább a városok lakóit érinti, míg a levegőben lévő szén-dioxid mennyisége globális probléma. A városok előtt így két lépés áll lehetőségként: várják a fejük feletti döntéseket, és ettől remélik sorsuk jobbra fordulását, vagy saját hatáskörükben elkezdik a „sepregetést a házuk táján”.

kép:insideevs.com

Erre tökéletes példa a kínai nagyváros, Sencsen. A hatalmas, közel 13 milliós metropolisz forgalmas kikötőés befektetési központ is, ráadásul egyike a világ legdinamikusabban fejlődő városainak. Nem csoda, ha a levegő szennyezettsége komoly gondokat okoz itt is, ám Sencsen olyan utat választott, mely remélhetőleg ragadós: megkezdte az átalakításokat, hogy 2020-ra környezetbaráttá tegye tömegközlekedését.

Tervek, tervek, tervek

Annyiszor és annyi helyen láthattuk már, hogy mindenki nagy dolgokat ígér 2020-ra, 2035-re vagy éppen 2050-re. Aztán a lépések helyett visszalépéseket mutatnak, nő a szén-dioxid-kibocsátás, milliárdok ömlenek az olajiparba, vagy éppen terhekkel sújtják a napelemeket.

Sencsen azonban nem csak ígért, valóban lépett is. Egészen pontosan év elején lecserélte a buszait elektromos hajtásúakra. Mindet. Ez bizony egy ekkora nagyvárosban 12000 járművet jelent, amikhez ráadásul 40000 töltőpontot is létesíteni kellett. Ezek közül ráadásul 180 nagyobb állomást a busztársaság birtokol, vagyis valóban, felkészülten hajtották végre az átállást.

kép:gteccanada.com

A hozadéka? Lényegesen jobb minőségű levegő a városban, és nem utolsó sorban költségcsökkentés. Igen, Sencsen példája ma már nem csak egy modell, hanem bizonyíték arra, hogy az elektromos autózás igenis megéri. Az ilyen buszok fenntartási költségei ugyanis közel 70%-kal alacsonyabbak, hiszen lényegesen kevesebb a kopó alkatrész, és azokat nem is koszoljaössze az üzemanyag, vagyis a cseréjük sem sürgős.

A buszok lecserélése azonban csak az első lépése volt a városnak, és mivel a fogadtatás és a hozadék is pozitív, így most már a következő projekten dolgoznak: lecserélni a város taxijait, mind a 22 000-et, természetesen elektromosra. Ez sem kis feladat, de összességében hosszútávon most is sikerre, és jelentős megtérülésre lehet számítani.

És hogy a példa ragadós volt-e? Mióta Sencsen megtette a bejelentését, és megkezdte az átalakításokat, további 30 város jelezte, hogy ugyanerre készülnek 2020-ig. Reméljük, a példa abban is ragadós lesz, hogy nem kell ragaszkodni a határidőkhöz, lényegesen gyorsabban is meg lehet tenni azt, amit a városukért szeretnének.

lead kép:qz.com1

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Köpönyeg Google News oldalán is!