Október 11. Péntek, Brigitta

Elektromos óriás utasszállító hajó az Adrián

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Köpönyeg Google News oldalán is!
null

Azelektromobilitásegyre jobban terjed szerte a világon, de ez többnyire az autózást érinti. Sajnos a repülőgépek esetében az elektromos meghajtás egyelőre nem olyan jól megoldott. Ugyanez igaz a tengeri közlekedésre is, mely ágazat sajnos egyike a legrosszabb szennyezési tételeknek, hiszen a világ károsanyag-kibocsátásának 3%-ainnen származik.

A fura az, hogy ez az útvonal, vagyis a tengeri közlekedés az egyik legrégebben használt lehetőség, és bizony eredetileg a károsanyag kibocsátás is nulla volt. Természetesen a vitorlázásról van szó, melyhez semmilyen gép nem szükséges. Sajnos azonban pusztán a szél erejére támaszkodva a szállítmányozás és az utazás nagyon hosszúra nyúlna, arról nem is beszélve, hogy a mostani monstrumok megmozdítása és kormányzása már közel sem lenne olyan egyszerű feladat.

kép: seenews.com

Ennek ellenére az ágazatnak zöldülni kell, és ezt tartja szem előtt a Brodosplit horvát hajógyár is, melynek tulajdonosa úgy döntött, nem csak más cégek megrendelésére készít elektromos hajókat, hanem egy hatalmas utasszállítót alkot önmagának is, mely a szezonban az Adrián, azon kívül pedig a Karib-térségben igyekezhet behozni a beleölt összeget.

A hajó impozáns lesz a maga 63,5 méteres hosszával és 10 méteres szélességével. De az igazán nagy lépés az az, hogy nulla emissziós monstrum válik belőle. A haladásáról vitorlák és két, egyenként 150 kilowattos motor gondoskodik (persze biztonsági okokból két dieselmotor is helyet kap a hajótestben), melynek működését egy 2300 kilowattórás akkumulátorblokk biztosítja.

kép: hrturizam.hr

A töltés az, ami miatt a hajó hatalmas érdeklődésnek örvend. Az Eszéki Egyetem tudósai fejlesztették azt a megoldást, ami a napelemek segítségével, és a propellerekkel termel energiát. A hajótestre szerelt propellerek turbinaként töltik azakksit, amikor a vitorlákkal halad a hajó, így elméletben a hajó korlátlan hatótávval rendelkezik. Az összeszerelés már tart, az elkészülést 2022 végére tervezik, és ha beváltja a reményeket, melyeket hozzá fűznek, az komoly változást hozhat a tengeri közlekedésben, ezzel pedig a klímaváltozás elleni harcban is.

lead kép: hrturizam.hr