November 14. Csütörtök, Aliz

Áttörés a hidrogén üzemanyagú autók technológiájában

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Köpönyeg Google News oldalán is!
null

A környezettudatos közlekedéssel kapcsolatban szinte kizárólag az elektromos autózásról, szállítmányozásról és repülésről esik szó, pedig van egy másik, nagyon is életképes lehetőség, ez pedig a hidrogén hajtás. Hogy miért nem hallunk róla annyit? Mert több olyan probléma is van, ami hátráltatja ennek az alternatív hajtásnak a fejlődését, de ezek közül az egyik most elporladni látszik.

Miért olyan jó?

Azt tudjuk, hogy az elektromos autózás zéró emisszióval jár, már ami magát az autót illeti. Ha azt is nézzük, honnan érkezik az energia, akkor a kép már sajnos nem ennyire tiszta. A hidrogén hajtás esetében egy kicsit más a rendszer. Itt ugyanis van “kipufogott” anyag, ez pedig nem más, mint a víz.

kép: thecounter.org

Az elektromos autózás terjedéséhez nem csak az akkumulátorokat kell erősen fejleszteni, hanem arról is gondoskodni kell, hogy az autónkat fel tudjuk tölteni, vagyis ki kell építeni a megfelelő töltőhálózatot. Ezt ráadásul olyan helyekre kell telepíteni, ahol az autóval 40-50 percet is eltöltünk, hiszen ennyire a legtöbb esetben szükségünk van ahhoz, hogy használható mennyiségű elektromossággal töltsük meg az autót.

A hidrogén esetében sokkal kisebb költségekkel kellene számolni, hiszen a meglévő kúthálózat viszonylag kisebb átalakításokkal alkalmassá tehető arra, hogy hidrogént tankoljunk benzin vagy gázolaj helyett.

Akkor mi a baj?

A gondot ebben az esetben is a tárolás jelenti, csak itt nem az elektromosságot, hanem a hidrogént kell valahogy tárolni. Ez pedig nem olyan egyszerű feladat. 1 kg hidrogén elegendő ahhoz, hogy megtegyünk vele nagyjából 100 kilométert. Csakhogy normál légköri nyomáson ehhez egy 11 000 literes tartályra lenne szükség.

Ahhoz, hogy 4-5 kg hidrogént tárolni tudjunk egy kis tartályban, 700 bár nyomásra van szükség a tartályon belül, ami az abroncsok nyomásának 300 szorosa. Ez nem csak nehezen kivitelezhető, de drága anyagokat is igényel, ráadásul a hatótáv növelés - mely szintén alapkritérium - csak nagyon nehezen oldható meg.

kép: medium.com

OmarFarha, az Északnyugati-Egyetem tudósa és csapata sikeresen hozott létre, és engedélyeztetett egy olyan fém-szervesanyag keretet, mely hasonlóan működik, mint egy szivacs, képes magába zárni a hidrogént. Ahhoz pedig, hogy hozzájussunk az anyaghoz csupán össze kell nyomni a keretet. Ráadásul nagyobb mennyiséget lehet benne tárolni, mint az eddigi tartályokban, a problémás hatalmas nyomás megtartása nélkül. Külön örvendetes, hogy az engedélyek is megvannak, tehát a találmány igazából csak arra vár, hogy valaki beépítse az autóba, nem kell hosszadalmas teszteléseken, évekig elhúzódó engedélyeztetési eljárásokon átesnie, ez mind megtörtént már.

lead kép: wheelsjoint.com