Május 25. Szombat, Orbán

Igenis jobbak az elektromos autók a Földnek, ha az összképet nézzük

null

Megállíthatatlanul terjed az elektromos közlekedés, szerencsére. A mostani felmérések szerint 2050-re minden második autó elektromos lehet, ami nagyon jó hír. Csakhogy sokan megkérdőjelezik, hogy valóban olyan környezetbarát-e egy elektromos autó, mint hisszük.

Gyártás

Nos, van alapja a kétkedésnek, méghozzá több szempontból is. Az elektromos autók esetében az akkumulátor jelenti azt a problémát, melyen a tudósok megfeszített erővel dolgoznak. Ezeknek az energiatárolóknak az előállításához ugyanis ritka fémekre van szükség, melyek beszerzése nagyon nem zöld. A gyártásról sem lehet azt mondani, hogy tökéletesen környezetbarát, és sajnos azakksik élettartama sem éppen a legjobb. Mindezen problémákon dolgoznak a kutatók, de egyelőre nem találtak rájuk hatékony, és tömeggyártásra is alkalmas megoldást.

kép: dailymaverick.co.za

Ez azonban nem állítja meg az e-közlekedés terjedését, és azt kell mondanunk, szerencsére. Egy friss, nemzetközi tanulmány ugyanis megcáfolja azokat a hangokat, melyek teli torokból kiabálják, hogy az e-közlekedés rosszabb, mint a hagyományos.

Összességében

Ezekkel a bizonyos hangokkal nem lehet vitatkozni, sajnos igazuk van. Amíg az elektromos áram nem megújulókból származik, addig a környezetszennyezés hatalmas. Csakhogy ez a kérdés nem ennyire egyszerű, ehhez vizsgálni kell az országok energiamixét,vagyishogy a felhasznált energiát milyen forrásokból állítják elő.

kép: Tomoki Mera

A világ országaiban mostanra többségbe kerültek azok, melyek energiamixében a megújuló források és az atomenergia nagyobb részaránnyal szerepel, mint a fosszilis anyagok, vagyis itt az e-közlekedés kibocsátása jóval alacsonyabb, mint a hagyományos meghajtású autóké. A svédeknél 95%-kal kisebb környezetterhelést jelent egy elektromos autó, ahogyan a franciáknál is. Az Egyesült Királyságban más az energiamix, itt “csak” 70%-kal jobb az elektromos közlekedés károsanyag-kibocsátása.

Vannak azonban még olyan országok, ahol az arány miatt az elektromos autók emissziója összességében rosszabb. Ilyen Lengyelország, mely energiatermelésében túlnyomó többségében a szénre támaszkodik. Mindazonáltal, ha a teljes képet nézzük, ez elektromos közlekedés sokkal jobb megoldás, mint a mostani, és ez csak javulni fog. A tiszta energiákra való átállás folyamatos, és remélhetőleg egyre gyorsuló ütemben zajlik majd, vagyis egyre jobban kiszorulnak a piacról a benzines és gázolaj hajtású járművek, és helyüket átveszik a szép lassan valóban nulla emissziós elektromos autók.

lead kép: electrek.co