Október 19. Vasárnap, Nándor

Most kiderült: a plug-in hibridek majdnem annyit szennyeznek, mint a benzines autók

A környezetvédelem rendkívül fontos. Akkor is, ha éppen gyalogolunk, és akkor is, ha autót vezetünk. Utóbbinál már van választék: a hibridek, plug-in hibridek, elektromos autók.


A benzines autók megterhelik a környezetet. De mi van a plug-in hibridekkel?

A plug-in hibridek is annyit szennyeznek, mint a benzines autók?
A plug-in hibridek is annyit szennyeznek, mint a benzines autók?  Fotó: Supamotionstock.com / Shutterstock

Mégsem olyan jók a plug-in hibridek?

Friss mérések szerint a plug-in (konnektoros) hibrid autók ötször több szén-dioxidot bocsátanak ki, mint ahogy azt a laboratóriumi tesztek mutatják. A Transport & Environment nevű civil szervezet 800 000 autó méréseit elemezte ki, és meglepő adatokat találtak: a plug-in hibridek valójában csak 19 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a hagyományos dízel vagy benzines modellek. Ez csak azért érdekes, mert a laboratóriumi, hivatalos mérések szerint akár 75 százalék is lehetne ez a szám. 

A különbség pedig a következő miatt alakulhatott ki: valós, mindennapi használatban az autók jóval kevesebbszer vannak elektromos üzemmódban, mint ahogy a tesztek feltételezik. Az utak mindössze 27 százaléka az, amelyet elektromos üzemmódban tesznek meg, miközben a gyártók 84 százalékos arányt mondanak. Ráadásul sok olyan modell is van, amelynél az elektromos motor nem elég erős ahhoz, hogy a belső égésű motor nélkül működjön, így a táv egyharmadát benzinnel teszik meg. Érdekes, igaz?

Plug-in hibrid: mégsem olyan környezetbarát?
Plug-in hibrid: mégsem olyan környezetbarát?  Fotó: Brilla Vida / Vwpics / Shutterstock

A "zöld imázs" most megtört

Ez a mérés igen kedvezőtlen lesz az autógyártóknak, hiszen pont ezek miatt az adatok miatt tudták eladni a jóval drágább autókat. Az autósok évente akár 500 euróval (majdnem kétszázezer forint) költhetnek többet üzemanyagra, mint ahogy az a reklámokban ígérve van. A gyártók az alábecsült értékek miatt több mint 5 milliárd eurónyi uniós büntetést úsztak meg 2021-23 között, hiszen ezekkel a mesterséges, alacsony értékekkel teljesítették a szén-dioxid kibocsátási határokat. 

A kutatás felkavarta az állóvizet, hiszen az autóipar évek óta próbálkozik azon, hogy enyhítse a belső égésű motorok betiltását 2035-től, viszont például Németország a plug-in hibrideket javasolja átmeneti megoldásnak, hiszen szerintük a hirtelen átállás nagyon drasztikus lenne, mivel az autógyártók igen jelentős gazdasági tényezőt jelentenek az országban. A kutatók azonban máshogy gondolják: szerintük a hibridek csak késleltetik az elektromos átállást, és mindeközben a kibocsátások tovább szennyezik a Földet. 

A plug-in hibridek tehát nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, és most már világos: ha valóban tisztán akarunk közlekedni, akkor nem elég egy töltőkábel, az egész rendszert kell átalakítani.

Nyitókép:Supamotionstock.com / Shutterstock

Forrás: TheGuardian

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Köpönyeg Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetik