
2010 áprilisában az izlandi Eyjafjallajökull vulkán kitörése miatt nyolc napon át részben vagy teljesen lezárták az európai légteret. A kitörés nagy mennyiségű vulkáni hamut lövellt a légkörbe, amit a szél Európa felé sodort.
A repülőgépek nem repülhetnek hamufelhőben, mert az súlyosan károsíthatja a hajtóműveket, így pedig veszélybe sodorja mind az utasokat, mind pedig magát a gépet, ami ugye jelentős anyagi befektetést képvisel. Mindez elképesztő károkat okozott Európának és a légi közlekedésének.
A fenti esemény volt a második világháború óta a legsúlyosabb légi közlekedési fennakadás, mivel 300 reptér zárt be, mintegy 100.000 járatot töröltek, aminek következtében 10 millió utas rekedt a világ különböző pontjain.
Korábban „zéró hamu” szabály volt érvényben – vagyis egyáltalán nem volt szabad repülni hamuval szennyezett légtérben. De a 2010-es esemény után új szabályozás lépett életbe. Ennek értelmében alacsony szintű hamuban rövid ideig biztonságosan lehet repülni. Ez persze nem csak egy hasra ütve megfogalmazott szabály: az oka a technológiai fejlődés, illetve a hamufelhők sokkal hatékonyabb nyomon követése, amivel a komoly gondokat ki lehet küszöbölni.
A szakértők szerint, ha ma történne egy hasonló kitörés, valószínűleg nem okozna akkora káoszt, mint 2010-ben. De ha egy nagyobb vulkán robbanásszerűen törne ki, és sok hamut juttatna a levegőbe, akkor újra lehetne fennakadás – mert az utasbiztonság mindig az első.
forrás: BBC
Nyitókép: Evgeny Ivkov / Shutterstock