Április 19. Péntek, Emma

Dübörög a greenwashing - nagyon sokszor futunk bele ebbe a csapdába...

Zöld zóna
2023. október 09. 14:00
null

Már megint és még mindig: greenwashing. Mindenképpen foglalkozni kell a témával, hiszen egyre nagyobb az igény a valóban környezetbarát, fenntartható és körforgásos rendszerbe kapcsolható termékekre, ezt pedig a gyártók egy jelentős része egyszerűen kihasználja.

kép: playitgreen.com

Na persze arra többnyire figyelnek, hogy állításaik legalább részben igazak legyenek - bár arra is van példa, hogy még ez sem fontos... a tisztítószerek piaca például egyre többször alkalmazza a vegán címkét. Ez nem csak azt jelenti, hogy a termék nem tartalmaz állati eredetű összetevőt, hanem azt is, hogy állatokon nem tesztelték, sőt azt is, hogy a fejlesztés és gyártás során sem érintkezik állati eredetű anyagokkal. Ugyanakkor a címke csak egy dolog, ha nem független minősítő áll mögötte, akkor tulajdonképpen csak egy mutatós matrica, nem több.

Hogy egy termék újrahasznosított anyagból készül, az nagyon jó hír, de ez még messze nem azt jelenti, hogy környezetbarát. Például egy erős, mérgező vegyszer is kerülhet akár 100%-ban újrahasznosított csomagolásba, ettől még nem lesz a környezetre kevésbé ártalmas maga az anyag. A tisztítószereknél is érdemes szem előtt tartani, hogy attól, hogy organikus, természetes anyaghasználat szerepel a dobozon, a termék még bőven lehet ártalmas - itt is a független minősítés lehet az iránymutató!

kép: plasticpollutioncoalition.org

Hogy akkor melyiket is válasszuk? A kérdés nem könnyű, és persze nem mindegy, mire is szeretnénk használni. Az egyszerűbb háztartási vegyszerek remekül helyettesíthetőek teljesen természetes anyagokkal, mint a citrom, a szódabikarbóna, vagy a szappan. Ha azonban ennél nagyobb kihívásnak kell megfelelni, akkor olyan termékeket keressünk, melyek nem csak újrahasznosított csomagolásban vannak – ami a lehetőségekhez mérten nem műanyag -, hanem rendelkeznek az állításaikról tényleges bizonyító erejű igazolással is!

kép: colorado.edu

lead kép: realunit.ch

termékanyaghasználatkörnyezet