Az olyan forgalmas hajóáthaladási csatornák, mint a Panama-csatorna vagy a Szuezi-csatorna, kifejezetten érzékenyen reagálnak a szárazságra, hiszen a vízmennyiség, amit meg kell mozgatniuk kulcsfontosságú a működésük szempontjából.
A Panama-csatornán eszkalálódik a vészhelyzet, mivel a szárazság nyomán a vízszint vészesen közelít ahhoz a mértékhez, mely már a csatorna működését veszélyezteti, ez pedig gazdasági szempontból elképesztő károkat és áremelkedést okozhat.
Most mégis a Szuezi-csatorna került az érdeklődés középpontjába, akárcsak két évvel ezelőtt. Akkor az Evergiven okozott hatalmas torlódást, most pedig egy hongkongi zászló alatt hajózó, Xin Hai Tong 23 névre keresztelt monstrum szorult be a csatornába.
Egyelőre “csak” 4 hajót tart fel, de a sor szép lassan hízik, és esély van arra, hogy hasonló helyzet alakul ki, mint az Evergiven esetében. A hajózási útvonalak esetében a klímakatasztrófa kettős léptékben van jelen, melyek ráadásul ellent is mondanak egymásnak. Az egyik a tengerszint emelkedése, mely természetesen a csatornák működésére is hatással van, a másik azonban a szárazság, mely szintén erősen rányomhatja bélyegét a működésükre.
képek és lead kép: shutterstock