Egyre jobban látszik, hogy a jelenlegi akkumulátor technológia nem lesz képes azt a teljesítményt és lehetőségi kört nyújtani, amire szüksége lenne az embereknek, legyen szó az elektromos autózásról, vagy akár az energiatárolás más szegmenseiről.
A megoldási lehetőségek közt szerepel az úgynevezett szilárdtest akkumulátor is, mely elképesztő lehetőségeket rejt magában, ám problémák is akadnak vele bőven - azon túl is, hogy egyelőre inkább csak laborkörülmények közt teljesít.
Problémás az akksikban használt anyagvastagság, melynek megoldása még várat magára, de gond az élettartam is – ezt most az ausztráliai Új-Dél-Wales Egyetem (UNSW) és a japán Yokohama Nemzeti Egyetem kutatócsoportja úgy tűnik, megoldotta.
Alapvetően gond volt azzal, hogy a szilárdtest akkumulátorok viszonylag rövid időn belül jelentős kapacitásvesztésen mentek keresztül. Ez azt jelenti, hogy hiába oldották volna meg az összes többi gondot, kereskedelmi forgalomba akkor sem került volna az akksi, mivel igen rövid idő alatt cserélni kellett volna – ez pedig nem éri meg. A kutatóknak az elektródákat sikerült az ideális szilárdtest elektrolitokkal kombinálni. A bonyolult folyamat eredménye az lett, hogy az akkumulátor tartóssága megugrott, messze túlszárnyalva a jelenlegi technológiát, mivel még 400 ciklus (töltés - kisülés) során sem jelentkezett kapacitásvesztés, ami elképesztő eredmény.
Az iparági szereplők rég reménykednek a szilárdtest akkumulátorok áttöréseiben, mivel a mostani technológia a határaihoz közeledik, vagyis a váltás szükségszerű. Azonban az, hogy ennek mikor érkezik el a reális esélye, már egészen más kérdés - szerencsére azonban nem ez az egyetlen irány, ami felé tapogatóznak a tudósok.
képek és lead kép: shutterstock