Érdekes kérdés lehet, hogy mikor tekinthetünk egy üzletet zöldnek, környezettudatosnak. Akkor, ha a teljes éves árbevételének 1-2%-át környezetvédelemre fordítja? Persze ez is lehet hatalmas összeg, de tulajdonképpen elenyészően kevés a teljes képet tekintve.
Nyilvánvalóan nem várható el egy profitorientált magánvállalkozástól, hogy a bevételeit a környezetvédelemnek szentelje. Legalábbis eddig így gondoltuk, de a világ változik, és az olyan emberek, akik kiállnak elveik mellett bizony olyan példákat állíthatnak elénk, amikre nem is számítottunk volna.
Yvon Chouinard neve valószínűleg nem sokat mond az emberek többségének. A Patagonia márka azonban az outdoor ruházkodás szerelmeseinek már jól cseng, ráadásul a márka az utóbbi években az underground divatban is megmutatkozott. A bekezdésben említett úriember pedig a márka milliárdos tulajdonosa.
A hegymászóból lett üzletember azonban nem tipikus szupergazdag. Nem él botrányosan, nem jár sportkocsikkal, nem gyűjt horror árú ékszereket, sőt, családtagjai sem tesznek így. Persze nem a foltozott ruhatáruk okán kell őket megemlíteni, de a fényűzés nem jellemző rájuk. Éppen ezért nem is okoz akkora fennakadást az, hogy az üzletember most megválik vállalatától, de nem pénzért.
A cég 2%-a a Patagonia Purpose Trust elnevezésű alap gondozásába került, 98%-át pedig átadták (igen, egyszerűen átadták) a frissen létrehozott Holdfast Collective nonprofit vállalatnak. A céget pedig alapító okirata arra kötelezi, hogy az átvett vállalat teljes bevételét, mely éves szinten mintegy 100 millió dollár, környezetvédelemre, a klímakatasztrófa elleni fellépésre fordítsa. Vagyis a cég továbbra is profitorientált vállalkozás maradt, de bevételei a bolygó javát szolgálják.
A vezető pedig úgy fogalmaz, hogy eddig is kiemelt jelentősége volt a környezet védelmének a cég és az ő életében is, így ez volt az a lépés, melyet az elvei megköveteltek. Valószínűleg nem lesznek a családnak anyagi problémái, ám a cégvezér reméli, hogy ezzel egy újfajta kapitalizmust teremthet meg. A gesztus gyönyörű, a segítség pedig mindig jól jön, és a cég biztosan kiérdemelte ezzel a “zöld” jelzőt, de sajnos nagy esély mutatkozik arra, hogy a Patagonia lesz az a bizonyos fehér holló...
képek és lead kép: shutterstock_