Az egyre erősebb és egyre jobban elhúzódó hőhullámok miatt a nagyvárosok komoly gondok elé néznek. A trópusi területeken elterülő metropoliszok ehhez hozzá vannak szokva, ám a mediterrán régió nagyvárosai, mint amilyen Athén is, egyáltalán nem erre vannak kitalálva.
A hőség pedig komoly gond, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy Athénnak mostantól hőségfelelőse is van, a 61 éves Elena Mirivili személyében. A hölgy pedig komolyan veszi a munkáját, amin nem is lehet csodálkozni, hiszen az adatok szerint, ha a városban 30°C fölé emelkedik a hőmérséklet, onnantól fokonként 5%-kal ugrik meg a halálozási ráta - a 4000 éves görög fővárosban pedig idén nyáron három héten át volt a hőmérő higanyszála 45°C felett...
A hőségfelelős tanácsot és segítséget kért a vöröskereszt ausztrál hőségspecialistáitól is, de határozott elképzelései vannak arról is, hogyan vehetné elejét ezeknek a forró napoknak a városban. Ennek más lehetősége nemigen mutatkozik, mint a fásítás, mely Athén esetében ráadásul égetően szükséges, hiszen kifejezetten kevés a zöldterület.
Hogyan lehet plusz parkokat létrehozni? Vízzel! Ezét Hadrianus császár ókori vízvezetékeit is szeretné bevonni az öntözés megoldásába, de nem ivóvíz minőségű vízzel szeretnék ezt a rendszert megoldani. A másik, ami a parkokhoz kell, az a tér, ebből viszont már nem áll rendelkezésre Athénban túl sok. Éppen ezért a hőségfelelős javaslata – mely egyelőre erős felháborodást váltott ki – az lenne, hogy tiltsák ki az autókat a fővárosból, és az utak helyén alakítsanak ki parkokat.
Bár a lehetőség radikális, és bizonyosan komoly kihívás elé állítaná a lakókat, legalább részben megfontolandó, hiszen a kiűzött klímacélok megvalósításához az autók nem maradhatnak a fővárosban, ennyire sok biztosan nem. Fákra, növényzetre pedig szükség van, másképpen nem lehet csökkenteni a városokban jellemzően kialakuló hősziget-hatást.
képek és lead kép: shutterstock