Május 18. Szombat, Alexandra, Erik

Budapestre is érkeznek a bringasztrádák

Zöld zóna
2022. június 04. 11:00
null

A városok károsanyag-kibocsátásának csökkentése egyértelműen két alaposzlopon áll, vagy bukik. Az egyik a közlekedés, a másik a hőmérséklet temperálása, alakítása fűtés vagy hűtés révén. Előbbivel kapcsolatosan a legtöbben elsőre az elektromobilitásra gondolnak, de ez nem feltétlenül van így.

A tömegközlekedés fejlesztése is tökéletes megoldás lehetne, hiszen, ha még szennyező, diesel járművekkel is oldanánk meg a dolgot, akkor is lényegesen kevesebb lenne a kibocsátás. Úgy pedig, hogy elektromos buszokkal, villamosokkal, HÉV-vel és hasonló megoldásokkal dolgozunk, még tovább csökkenthető a szmog és annak egészségkárosító hatása.

Sok nagyváros egy harmadik lehetőséget is beemel a rendszerbe, amit pedig később rendkívüli mértékben lehet fejleszteni. Ez az emberi energiával hajtott járművek kiszolgálása, azaz a bicikli közlekedés javítása. Ebben most Budapest is komoly lépéseket tesz, amit persze az autós társadalom nem szívlel, de a városok élhetőségének megtartása érdekében ez sajnos elkerülhetetlen.

A bicikliutak és biciklisávok mellett a főpolgármester bejelentése alapján most már a fejlesztések között a bringasztrádák is szerepelnek. Ezek az utak nem csak lényegesen szélesebbek, mint egy hagyományos bicikliút, hanem tüköraszfalttal vannak borítva, vagyis minőségileg sokkal magasabb fokot képviselnek - akárcsak az autópályák -, és sok esetben teljesen el vannak választva az autós forgalomtól.

A bringasztráda ráadásul nem csak a városokon belül üzemel, hanem azokon kívül is, összekötve bizonyos településeket. Budapest esetében az agglomerációra koncentrálnak a bringasztrádákkal, így könnyítve meg az ingázást. Az ilyen bicikliseknek kialakított utakon jellemzően 30 km/h-ban maximalizálják a sebességet, de ez is azt jelenti, hogy jó esetben egy - másfél óra alatt bőven bent lehet lenni a városban, ennyit pedig a dugóban ülve is eltöltenénk, közben pedig pöfögnénk és a mozgás is távoli remény lenne csupán. A bringasztrádák jellemzően egyenesek, kisebb, jól belátható ívekkel, így a közlekedés rajtuk gyors és kényelmes és persze nem utolsó sorban károsanyag-kibocsátás mentes.

képek és lead kép: shutterstock

útemberlevegővároslehetőségbringa