A divatipari óriások is igyekeznek megfelelni a közvélemény követelményeinek és környezetbarátabb működésre állnak át. A Dolce & Gabbana is beáll azon impozáns tagokat felsoroltató klubba, akik felhagynak a szőrme használatával a termékeikben.
Ezt már megtette a Chanel, a Burberry vagy éppen a Prada is – hogy csak a legnagyobbak közül említsünk néhányat. Ezek a cégek a szőrmét és a bőrt is száműzik termékeikből, engedve ezzel az állatvédő szervezetek nyomásának, és persze a közvélemény megítélése sem mellékes a lépésben. Ugyanakkor azt állítani, hogy ez a lépés környezettudatos, egy kissé túlzó.
Mindenképpen fantasztikus, hogy már nem veszik el állatok életét ahhoz, hogy divatos és méregdrága ruhákat gyártsanak, de a műszőrme és a műbőr nem éppen a legjobb megoldás - már ha a hagyományos lehetőségeknél maradunk. Ezek ugyanis műanyag alapúak, vagyis a környezetre gyakorolt romboló hatásuk még akkor is óriási, ha az állatok élete cserében megmarad.
A műbőr helyettesítésére már több megoldás is született, melyeknél gomba, vagy éppen kaktusz képezi a “bőr” alapanyagát, vagyis ez az oldal megoldható, bár nem olcsó - ezeknél a márkáknál azonban nem annyira az ár dominál. A műszőrme kiváltása azonban nehézkesebb, így a lépés bár remek, messze van még a fenntarthatótól, környezetbaráttól.
A divatipar zöldítése alapvetően egy fogas kérdés, hiszen az ár mellett a felhasznált anyagok és a késztermék utaztatása is borzalmas terheléssel jár. Ha a fast fashion márkák el is tűnnének - mivel üzletpolitikájuk komoly erőszak árán sem lesz fenntartható - akkor is gondot okoz az anyagok vegyszeres kezelése, illetve az, hogy messze gyártják őket a felhasználási helyeiktől.
A fent említett divatóriások esetében pedig az exkluzivitás is problémás lehet. Na nem az, hogy hirtelen a tömegeket célozzák majd termékeikkel, hanem az, hogy igyekeznek megőrizni a méregdrága presztízsüket. Ennek megfelelően az eladatlan ruhák nem mennek át a megszokott leértékelési lépcsőkön, vagy csak pár darabon, de nem lesznek “olcsók”. A cégek inkább elégetik az eladatlan termékeket, amivel a környezeti terhelés óriásira ugrik, hiszen egy feleslegesen legyártott darab még az égetés révén is szennyezi a környezetet. A fenntartható divathoz tehát alapvetően a felhasználók részéről egy szemléletváltás szükséges, de ez elkél a gyártók, márkák részéről is.
képek és lead kép: shutterstock