Június 14. Péntek, Vazul

Szén-dioxidból beton?

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Köpönyeg Google News oldalán is!
null

Mi lenne, ha a hulladékot ezentúl alapanyagnak, a szén-dioxidot pedig nem a központi rossznak, hanem egy lehetőségnek tekintenénk? Ez vajon jelentősen képes lenne előre mozdítani a klímaváltozás elleni harcot? Mindenképpen, de ehhez szükség lenne a kezdeti elképzelésekre, a “hogyan tovább” megválaszolására. Erre adtak egy igencsak érdekes választ Ausztráliában.

Beton

A beton egyike a leggyakrabban használt alapanyagainknak. Szükségünk van hozzá többek közt homokra, melyből egyre kevesebb áll a rendelkezésünkre, és annak kitermelése egyre nagyobb környezetkárosítással jár. Ezen kívül kell hozzá cement is, melynek gyártása az egyike a leginkább szennyező tevékenységeknek, a globális co2 kibocsátásból jelentősen veszi ki a szerepét.

kép: chemistryworld.com

Ausztráliában ezen kívül igen nagy gondot jelent azújrahasznosítatlanüveg. Bár ez az anyag számtalan alkalommalújraönthető, a legkisebb kontinensen gyártott évi 1,4 millió tonna üvegnek csak kevesebb, mint a felét hasznosítják újra.

Elkészült egy járda

Az University of Sydney kutatóinak sikerült létrehoznia egy nagyon ígéretes anyagot, mely tulajdonképpen beton, csak az összetevőit változtatták meg egy kicsit. Ebben ugyanis üvegtörmelék, hamu és kristályos formában co2 kapott helyet.

Az üveg felhasználásának előnye egyértelmű azújrahasznosításiadatokból. A co2 gázhalmazállapotbankerül az elegybe, ami így a levegőből is lefejthető, míg a homok a szénégetés mellékterméke. Ezzel nem is nagyon lehet mit kezdeni, hegyekben áll, és bizony nem éppen környezetbarát anyag, legalábbis ekkora mennyiségben.

kép: greenbiz.com

A keverékből öntött járda már készen van, a kutatók most egy éves tesztidőszakot kezdenek meg. Ennyi idő alattfolyamatosanfigyelik ésmonitorozzáka járda teljesítményét, kopását, a környezeti hatásokkal szembeni ellenállóságát. Az a kis szakasz, amit most a kutatók létrehoztak 752 kg homok kitermelését tette feleslegessé, és összességében 327 kg szén-dioxid kibocsátását spórolta meg. Most még nem a levegőből lefejtett co2-vel dolgoztak a kutatók, de a továbbiakban ez is egy jó lehetőség, ami tovább növeli az utolsó számot. Hogy a járda hogyan teljesít majd, az még kérdés, de a kiindulási alap tökéletes, ebből pedig már lehet is tovább gondolkozni.

lead kép: boredpanda.com