Április 24. Szerda, György

Nem kérnek az olajvállalatok hirdetéseiből sem a The Guardiannél

Zöld zóna
2020. február 01. 11:00
null

A média szerepe a világban a tájékoztatás, az objektív tények átadása. Ez azonban csak magára a hírekre vonatkozik, a médiumok nem mindig húzhatják ki magukat az állásfoglalás alól. Hiszen vállalatok ezek is, ráadásul olyanok, melyek jelentősen képesekformálni a szemléletet a világban.

Felelősség

Bizony, a média felelőssége egy-egy helyzet megítélésében igen nagy. Rendelkezésére állnak az eszközök, melyekkel képes pánikot kelteni, vagybagatellizálnibizonyos történéseket. A hitelesség megtartása ráadásul sérülhet politikai irányból, de más vállalatok által is.

kép: topszotar.hu

A médiumok persze szintén pénzből élnek, és a tulajdonosok a profitot is szeretnék látni, nem véletlen, hogy újságot, rádiót, vagy más szolgáltató céget alapítottak. Ugyanakkor a hitelességhez több dolog is hozzátartozik. Mindenképpen elengedhetetlen az, hogy tényeket közöljön egy médium, lehetőleg úgy, hogy olvasói, nézői önálló véleményt formálhassanak az információk alapján. De ez lehetséges úgy, hogy közben a profitra is koncentrálunk?

Pénz vagy olvasó

A médiumok bevételeinek egy jelentős hányadát a hirdetők adják. Egy olyan lap esetében pedig, mely a környezetvédelem ügyével is foglalkozik - és lassan ez minden lapról elmondhat, hiszen a klímakatasztrófa az élet minden szegmensében jelen van - érdekesoximoronttesz lehetővé. Miközben a klímavédelem fontosságát hangsúlyozzák, az olaj és szénipari vállalatok reklámjait is leközlik.

kép: hu.m.wikipedia.org

Persze nyilván ezek a vállalatok sem ostobák, és igyekeznek “zöldíteni” magukon. Harsogják azokat a befektetéseket, melyeket a fatelepítésekbe, víztisztításokba, vagy más környezetvédelmi projektekbe fektetnek. A környezetvédők azonban már rég kiabálják, hogy nem erre kellene figyelni, hiszen a befektetett összegek meg sem közelítik azt a profitot, melyet ezek a vállalatok afosszilisenergiahordozók értékesítéséből nyernek, vagy amit a lobbitevékenységükbe fektetnek, amivel hátráltatják a klímaválság elleni hathatós fellépést.

a The Guardian brit napilap végül megtette azt, amit rajta kívül csak kisebb lényegesen alacsonyabb olvasottsággalrendelkezőlapok mondhatnak el magukról: bejelentette, hogy többé nem teszi közzé olaj és gázipari vállalatok hirdetéseit. Ez ugyan a kiadónak veszteséget jelent, és megszorításokat is eredményez, de hosszabb távon hiszik, hogy ez a helyes lépés. Ez is egy darab a hitelességhez vezető útban.

lead kép: steemit.com

pénzolajkörnyezetembergázújság