November 22. Péntek,

Lehet-e a repülés környezetbarát megoldás?

null

Manapság már nehéz egy olyan világot elképzelni, amelyben nincs légi közlekedés, hiszen maga az iparág nagyon sokat tesz a gazdasági, társadalmi és kulturális fejlődésért, de vajon a repülőgépek milyen hátrányokat jelenthetnek a környezetre?

A repülés által kibocsátott szén-dioxid mennyisége, a globális emisszió 2,5 %-a volt 2018-ba. Azonban, ha ez kevésnek tűnik érdemes figyelembe venni, hogy 2013 és 2018 között a repülőgépek által kibocsátott szén-dioxid mennyiség 32%-kal nőtt meg a kereskedelmi járatok esetében. Tehát semmiféleképpen sem egy pillanatnyi csúcsról van szó, hanem egy folyamatosan növekvő tendenciáról. Sokat mutat a következő ábra is, miszerint egy oda-vissza út London és New York között, 1.1 tonna kibocsátott szén-dioxidot jelent utasonként. Ez körülbelül megegyezik egy átlagos paraguayi állampolgár éves kibocsátási értékével.

cnbc.com

Egy másik kiemelkedő probléma az ipar számára, hogy az egyszer használatos műanyagok hatalmas mennyiségű hulladékot eredményeznek. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség szerint a légitársaságok 5,2 millió tonna hulladékot termeltek 2016-ban és 2030-ra ez a szám több mint 10 millió tonnára is növekedhet.

A Nemzetközi Energia Ügynökség nyilatkozata alapján a repülés iparágát lehet a legnehezebben karbonsemlegessé tenni a szektor mérete és gazdasági vonatkoztatásai miatt. Ennek ellenére a repülőgépgyártóktól kezdve a légitársaságokon át, a repülőgép ipar próbál egyre több környezetvédelmi intézkedést beépíteni.

2019-ben az Etihad Airways indított egy kereskedelmi járatot, ami sugárhajtómű és bioüzemanyag együttes felhasználásával tett meg sikeresen egy utat. Az üzemanyagot sziksófűből állították elő, amit az Abu Dhabi sivatagban termesztettek.

Ezek után több légitársaság is bevezette a bioüzemanyagot, amit elsősorban különböző növények felhasználásával fejlesztettek ki, mint például az algával. Manapság már több mint 170 000 kereskedelmi járat használ bioüzemanyagot is útjuk megtételéhez, ami viszont még mindig nem egy kiemelkedő szám.

foxnews.com

Az előbbi eset mellett szerencsére más innovációkkal is próbálkoznak a légitársaságok. Sok helyen elkezdték bevezetni a többször újrahasznosítható csomagolásokat, illetve a gépek súlyának csökkentésével pedig a kisebb üzemanyag felhasználás a cél. A Westjet légitársaság a háttámlák képernyőjének az eltávolításával érte el ezt a súlycsökkentést, amivel körülbelül 500 kg-ot takarítottak meg repülőgépenként.

Az utóbbi években pedig az elektromos repülőgépek prototípusai is utat törtek az iparban. Egyik legjelentősebb éllovasa a szektornak az Eviation Alice. A tulajdonosok várakozásuknak megfelelően kereskedelmi járatok piacára is beszeretnének lépni a következő évtizedekben.

ainonline.com

Összességében még nagyon hosszú utat kell megtenni ahhoz, hogy a repülőgép iparág teljes mértékben környezetbarát keretek között működjön, viszont megnyugtató azt látni, hogy az iparban található egyes vállalatok milyen nagy erőfeszítéseket fektetnek a fenntarthatóságba és az innovációba.

lead kép: philippelejeanvre.com

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Köpönyeg Google News oldalán is!