Október 11. Péntek, Brigitta

A fuvarozásban is megjelenhet a csőposta, csak egy picit másképp

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Köpönyeg Google News oldalán is!
null

A közlekedés zöldítése kiemelten fontos feladat, hiszen a károsanyag kibocsátás egy jelentős hányadáért tehető felelőssé. Azon belül is a szállítmányozás az a szegmens, mely a legtöbb problémát okozza. Egy brit kezdeményezés azonban igen elmés megoldást kínál a helyzetre.

Fuvarozás

Az áruk egyik pontból a másikba juttatása olyan tevékenység, melyet nem lehet beszüntetni, hiszen a gazdaságunk egy alapfeltétele. Vagyis a fuvarozást el kell fogadnunk, mint tevékenységet, a feladat annak zöldítése.

kép: dailymail.co.uk

Ez pedig nem egyszerű, tekintve, hogy tengeren, levegőben és szárazföldön egyaránt folyik. Ma már vannak lépések arra, hogy a légi közlekedést - mint az egyik legnagyobb szennyezőt - valahogy átállítsák egy lényegesen tisztább működésre. A hajózással kapcsolatban is egyre markánsabban jelentkezik az igény, hogy a repüléssel közel azonos károsanyag - kibocsátónak számító tengeri fuvarozást is egy új, tiszta működési szintre emeljék.

Mindemellett tény, hogy a leginkább variálható feladat a szárazföldi fuvarozás zöldítése, ami azonban jó ötleteket adhat a tengeri megoldásokhoz is.

Egy ötlet szüli a következőt

ElonMuskötlete, aHyperloopmegihlette aMagwaynevű londoni céget. Kidolgoztak egy olyan szállítási módot, melynek kiépülése esetén sok millió tonna szén-dioxid kibocsátást lehetne megspórolni.

A rendszer alapja egy hasonló cső, mint aHyperloopesetében, melyen azonban mágnespályán közlekednének, mágneses motorral szerelt kapszulák. Ezek a motorok igen kis energiabevitellel képesek meglepően sokáig dolgozni, vagyis takarékosságuk kiemelkedő - emellett természetesen árammal működnek.

kép: youtube.com

Alapvető különbség tehát a kapszulák és a vonat közt a pálya, amin haladnak, ennek megfelelően a sebességük is más. AHyperloopugyanisvákumbanközlekedne. A kapszulák pedig mágnespályán, így sebességük 50 km/h. Ehhez azonban semmilyen vezető nem szükséges, vagyis ez nem is rossz. Ráadásul a csöveket olyan magasan automatizált raktárakhoz kötnék, mint amilyen például az Amazoné is, így minimális emberi beavatkozással lennének képesek üzemelni.

Mint sok esetben, itt is tesztek szükségesek ahhoz, hogy lássuk, ipari méretekben is működik-e a dolog, mivel a cég kicsiben már megépítette és tesztelte a csőhálózatot. De már ez sincsen olyan messze, hiszen aMagwaya területet keresgéli, ami alkalmas lenne a projekthez.

lead kép: dailymail.co.uk