A hulladékok jelentős problémát képviselnek ma a világban. A leginkább a műanyagok jelentette veszélyekkel foglalkozunk, pedig a sor itt messze nem ér véget. Az megoldás mindenképpen az, ha elfelejtjük azt a gyakorlatot, hogy valamit legyártunk, használjuk, majd eldobjuk, hiszen amíg nem alapanyagként, hanem szemétként tekintünk valamire, addig esélytelenek vagyunk a hulladékhegyekkel szemben.
Egy holland cég pontosan így gondolja ezt, és egy igen elmés ötlettel álltak elő arra nézve, mit is kezdhetnénk a gumiabroncsokkal.
kép:ing.com
Gond
A műanyagok jelentette terhelés mellett valahogy kimarad az, hogy más hulladékok mekkora gondot jelentenek a környezetnek. Pedig ezen a képzeletbeli ranglétrén előkelő helyen szerepelnének a gumiabroncsok is. A probléma gyökere éppen abban rejlik, hogy az abroncsokat nemújrahasznosítanipróbáljuk, a cél csupán az, hogy megszabaduljunk tőlük. Erre pedig jelenleg nagytételben egyetlen megoldás adja magát: el kell égetni őket. Igaz, hogy ezzel temérdek szennyező és mérgező anyag kerül a levegőbe, de a másik lehetőség az, hogy ott hagyjuk őket, ahol vannak.
Lehet másképpen is
Többen próbálkoztak már azzal, hogy az abroncsok utóélete ne legyen ennyire környezetszennyező. Legutóbb éppen a franciák szereztek keserű tapasztalatot arról, hogy bár a gumiabroncsok kiválónak tűntek korallzátony alapanyagnak, sajnosmérgezőeka tengerekre is, így ki kellett emelni avízbőlaz évekkel korábban telepített gumikat.
kép:rubberjournalasia.com
ABalckBearazonban más oldalról közelít. Az abroncs is részben műanyag, részben más anyagok, de mindegyik tartalmaz kormot. Méghozzá nem is keveset, hiszen, ha azt kivonjuk belőle, akkor az abroncs 40%-valszámolhatunk. Ez a kormos alaprész pedig sok helyen használható a termékek színezésére, például a toll tintájától kezdve a billentyűzeten keresztül a konyhai eszközökig. A maradék hatvan százalék pedig olajjá és gázzá alakítják, mellyel a daraboláshoz szükséges energiát állítják elő - mivel a szétválasztás darabolással, pellet készítéssel kezdődik.
Ez összességében azt eredményezi, hogy a cég negatív szénlábnyommal rendelkezik, ami külön öröm. Jelenleg évi 1 000 000 abroncsot képesek feldolgozni, ám számításaik szerint 800 további telephellyel a világ abroncsforgalmát is kezelni tudnák, vagyis erről a hulladékról már nem is kellene beszélni többet.
lead kép:blackbearcarbon.com