“Ó, én úgy sem teheteksemmit”-ez a leggyakrabban elhangzó mondta a klímaváltozással kapcsolatban. Tény, hogy nem az egyének szennyezése okozza a gondot, seösszességébenbizony ez is a legnagyobbak közt van. Azonban az emberek mindig a vállalatokra várnak, hiszen ott van a tőke, ők tudnak igazán sokat tenni. Nos, ez azért nem teljesen igaz.
Miért tenne bármit?
Mindenképpen tisztázni kell, hogy a vállalatok céljai közt a klímavédelem nem egy fontos összetevő. Elsődlegesen a cél a profit termelése, és ha ez egybeesik a környezetvédelmi célokkal, akkor mindenki örül.
kép:scientificamerican.com
Vagyis egy vállalkozás életében egészen az utolsó pillanatig nem hoz változást semmilyen adat, mely a Föld pusztulását hivatott előre jelezni. Hiszen nem hoz profitot. Ezzel együtt azonban szűklátókörűség lenne azt hinni, hogy nekünk, vásárlóknak nincsen ráhatásunk a vállalatokra. A hőn áhított profit ugyanis belőlünk jön létre, nélkülük nem megvalósítható.
A fogyasztási szokások tehát a legerősebbalakítótényezők egy kereskedelmi vállalat életében, amit valószínűleg semmi nem példáz jobban, mint az Unilever nemrégiben elmondott terve, mely a márkáit, illetve az egész vállalatot érinti.
PápáMagnum...
A cégóriás kifejtette: a jövőben nem kívánja megtartani azokat a márkáit, melyek nem fenntartható módon működnek, illetve amelyeknek nincs társadalmi, vagy környezeti szempontból hasznos céljuk. Ez hatalmas lépés, mivel a vállalat elkötelezett, és hajlandó akár egész termékkategóriáktól is megválni, még akkor is, ha az éppen a legjövedelmezőbbek közt van. Ennek a kritériumrendszernek 400 márkának kell megfelelnie, vagy megy a süllyesztőbe. Ez igaz az olyan népszerű termékekre is, mint a hazai polcokon is megtalálhatóMagnumjégkrém.
kép:theconversation.com
Mielőtt félreértenénk: ez is az üzleti érdekről szól. Csakhogy itt jelentős szerepet játszik a vásárló is. A környezettudatos fogyasztásnak köszönhetően az Unilevernél ismegindultaka folyamatok, melyek azt mutatják, hogy azok a márkák, melyekfenntarthatóak,környezettudatosak, lényegesen jobban fejlődnek, több profitot termelnek, mint azok, amelyek nem felelnek meg afentemlített kritériumoknak.
Ebből remekül látszik, hogy igenis a vásárló hozza a döntéseket a vállalatok esetében is, még akkor is, ha nem bojkottal, vagy teljes kizárással dolgozik, csupán előnyben részesít olyan termékeket és márkákat, melyekbeilleszthetőeka klímakatasztrófa miatt megváltozott értékrendbe.
lead kép:singularityhub.com