A Brit kormány néhány évvelezelőttiga jövedéki adó csökkentésével ösztönözteállampolgáraita dízel üzemű autók vásárlására. Mára azonban sajnosnagyonisegyértelművé vált, hogy ezek a kocsik rosszabbak, mint benzines társaik, vagyis az igazi környezetkímélő lépés az elektromos autók felé tehető csak meg.
2040
Nem olyan közeli az időpont, de a lépés meglehetősendrasztikus.Innentől kedve ugyanis nem lehet forgalomba hozni olyan személyautót, vagy furgont, mely benzin, vagy dízel üzemű. Vagyis kizárólag tisztán elektromos, vagyhibridjárművek jöhetnek szóba 2040 után, mint választott autó. Azok, melyek ekkor még forgalomban lesznek, természetesen maradhatnak, ám a forgalomba helyezés már nem lehetséges, akkor sem, ha használt autóról, és akkor sem, ha új gépjárműről van szó.
kép:imperial.ac.uk
Nem a brit sziget az első, és remélhetőleg nem is az utolsó, aki így határozott. Hollandia már 2020-tól nemkívánatosnak nyilvánítja a fosszilis hajtóanyagú autókat, igaz, csak az új járművek esetében lesz ilyen szigorú.
Mi lesz addig?
A rendelkezés nem említi a teherfuvarozást, ami azért baj, mert a károsanyag kibocsátás jelentős hányadáért felel. Igaz, az elektromos hajtású, vagyhibridkamionok piaca egyelőre igencsak szűk, vagyis nem lehet ilyen rendeletet hozni.
De a britkormány ösztönzőintézkedéseket is tervez, hogy a jelenleg benzines, vagy esetleg dízel autókkal rendelkező állampolgárok inkább elektromosra cseréljék autójukat. Hogy ez mi is lesz, az egyelőre még kérdéses, de valószínűleg adókedvezmény, és/vagy vásárlási támogatásformájábanvalósul majd meg a dolog.
kép:express.co.uk
Itthoni lehetőségek
A hazai terepen igencsak sanyarú az elektromos járművek sorsa. A zöld rendszám ugyan ösztönző intézkedésnek szánt lépés, de haszna nem sok van. Az igazi áttörést az jelentené, ha a töltőállomások telepítése országszerte megkezdődhetne, illetve ha a tisztán elektromos, vagyhibridjárművek vásárlását az állam valóban, lényeges összeggel támogatná.
lead kép:wired.com