November 22. Péntek,

Haldoklik a dízel

null

Az autóipar és a kormányokban tevékenykedő lobbinak köszönhetően a törvényhozás is igyekszik minél jobban elhúzni a dízelek haldoklását. Mert éppen ezt nézhetjük végig, ha az eladási adatokra tekintünk. A világ ugyanis döntött: nem kér többet a dízelből!

Miért rossz?

A dízel azzal robbant be a köztudatba, hogy a gázolajjal hajtott autók fogyasztása lényegesen alacsonyabb, mint benzines társaiké. Ennek következtében eleinte lényegesen drágábbak is voltak az ilyen autók, majd az egyre nagyobb keresletnek köszönhetően áruk is közeledett a benzines társaikéhoz. Ráadásul mindenki boldog volt velük: jól mentek, és hát a fogyasztás mérséklésével a károsanyag – kibocsátás is alacsonyabb, nem?

kép:barrons.com

Nem. A dízel ugyan szén-dioxidból valóban kevesebbet okád a környezetbe, de ugyanez nem mondható el a nitrogén – oxidról, a szén – hidrogénekről vagy éppen a koromról. Ma már tudjuk, hogy ezek az autók lényegesen károsabbak benzines társaiknál, sőt, komoly hatással vannak az élővilág más lényeinek életére is, például a méhek tájékozódását is összezavarják.

Mindezekhez jött a nemrégiben kirobbant dízelbotrány, mely a legnagyobb autógyárakat is kis híján tönkretette, ugyanis kiderült, a dízel kibocsátási adatai azért ilyen jók, mert manipulálnak azokkal. Ez tette be végleg a kaput a gázolajos autók forgalmának.

Haldoklik

A piac ezen szegmense szép lassan haldoklik, amit az eladási adatok is jól mutatnak. A környezetvédők azonban egyelőre nem ülhetnek tort, hiszen a teljes kiszenvedéstől azért még egy kicsit messzebb vagyunk. Tény azonban, hogy Európában – az Európai Autógyártók Szövetsége adatai alapján – 2011-ben voltak a csúcson a dízelek. Akkor az új autó eladási arányokban ez a lehetőség vitte a pálmát, 55.7%-kal.

kép:wheels24.co.za

2018 szeptemberére ez az adat 34.7%-ra csökkent, és ez nem egy egyszeri, kiugró csökkenés, hanem tendencia, vagyis lassan de biztosan haladunk a dízelek eltűnése felé. Cserébe megerősödtek a benzinesek, ami nem a legjobb hír, de annak legalább örülhetünk, hogy a hibrid, a konnektoros hibrid és az elektromos hajtás szintén folyamatosan erősödik, vagyis egy – két éven belül remélhetőleg erősebbnek is bizonyul, mint a benzin. Ezt mutatja az a tény is, hogy a gyárak egyre erősebben koncentrálnak a tisztán elektromos üzemű autókra, amik azoknak jelenleg igen magas árát is az elfogadható kategóriába nyomják majd le, sőt, lehetőség szerint az alá, az olcsó szekcióba.

lead kép:miifotos.com

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Köpönyeg Google News oldalán is!