Hollandia egyébként is élen jár a környezetvédelmi fejlesztésekben, és most is úgy döntött, egyedülálló projektbe fog, hogy felpörgesse energiatermelését. Nem olcsó elhatározás, de mindenképpen kifizetődő, és a Földnek is kifejezetten jó, főleg, ha mások is vevők lesznek a példára.
Nekik igazán fontos
Nem lehet azt mondani, hogy Hollandia félvállról veszi a környezetvédelmet. A biciklis közlekedés kiemelkedő, de sok más téren is haladnak a korral és a követelményekkel. Ez nem is csoda, hiszen számukra kiemelten fontos az, hogy a klímaváltozást a lehető legalacsonyabb szinten tartsák. Minden plusz fok, minden elmulasztott lehetőség egy újabb csepp az egyre emelkedő tengerszintben. És Hollandia igen jelentős része helyezkedik el a tengerszint alatt. Bár tervben vannak gátrendszerek, ezek megépítése elképesztő költségekkel jár, kivitelezésük sikere kétséges, így marad a megelőzés, vagy inkább a kármentés, hogy 8 millió ember otthona megmaradhasson.
kép:inhabitat.com
Ehhez pedig olyan projekteket kell megvalósítani, mint a napelemek telepítése az autópályák zajvédő falaira.
Követendő példa
A projekt se nem egyszerű, se nem olcsó, de az ország szerencséjére ez teljesen úttörőnek számít, így a pénzt az Európai Bizottság adta. Hogy miért olyan egyedülálló? Nem azért, mert csak a Hollandok gondoltak a zajvédő falak ilyen célú alkalmazására. Hanem azért, mert kétoldalas napelem telepítéssel próbálkoznak.
kép:cleanenergyreviews.info
Persze ehhez megfelelő fal is kell. Az A50-es út mentén 400 méteren telepítik a napelemeket, és remélhetőleg még hosszabbítják a szakaszt a jövőben. A fal itt észak-déli tájolásúak, amit a szakemberek ideálisnak ítéltek arra, hogy mindkét oldalára napelemeket szereljenek. Így a felkelő és a lemenő nap is érvényesül, vagyis technikailag egész nap képesek a modulok az energiatermelésre, méghozzá optimális szinten.
A szakemberek többsége már régóta szorgalmazza a kétoldalas napelemek telepítését, hiszen azok sokkal nagyobb mértékben képesek az energiatermelésre. Ehhez azonban a területet is jól meg kell választani, és persze az sem hátrány, ha rendelkezésre áll az az összeg, melyből a projekt kivitelezhető. Hiszen ez a 400 méteres szakasz is 1,4 millió eurót emészt fel.
lead kép:en.wikipedia.org