Sokan emlékeznek még az Ever Given szerencsétlenül végződő manőverére, aminek a vége elakadás lett, a Szuezi-csatorna pedig bedugult, a kereskedelem lelassult és ebből komoly gondok is adódtak, senki nem szerette a helyzetet. Itt azonban elég volt a hatalmas hajót kimozdítani - bár ez is eltartott egy darabig...
Most egy másik, nem kevésbé fontos hajózási csomóponttal adódnak gondok, ez pedig a Panama-csatorna. Itt nem a hajók manőverei jelentik a kihívást, hanem az, hogy az igazán gigászi vízi járműveket már be sem engedik a területre.
Ennek oka a súlyos aszály, mely nem csak a csatorna működését sodorja veszélybe, hanem a vízellátásban is fennakadásokat okoz Panamaváros egyes területein - a város ugyanis vízkészletét abból a két mesterséges tóból nyeri, melyek a 26 méteres szintkülönbséget hivatottak áthidalni a hajók számára.
Az Alajuela és a Gatun tavak vízszintje 7 métert csökkent március 21 és április 21 közt, és az El Nino-nak köszönhetően várhatóan tovább esik idén. Ez azt jelenti, hogy nagyjából 3 milliárd köbméter víz maradt a tavakban, míg a csatorna biztonságos üzemeltetéséhez mintegy 5,25 milliárd köbméterre lenne szükség...
képek és lead kép: shutterstock