Akik egy kicsit jobban beleásták magukat a meteorológiai jelenségek tanulmányozásába, biztosan belefutottak már a Jetstream kifejezésbe. A magyarul futóáramlásnak nevezett jelenség azonban akkor is szembe jöhet velünk, ha utazni szeretnénk, hiszen a Jetstreamek a repülési időbe és az üzemanyag használatba is beleszólhatnak.
Hogyan?
Azt tudjuk, hogy a bolygót nem mindenhol éri ugyan annyi napsugárzás - ennek eredményeképpen pedig jelentős hőmérséklet és nyomáskülönbségek is kialakulnak a felszínén. Az Egyenlítőnél éri a Földet a legtöbb beeső napsugárzás, így a hőenergia is itt a legnagyobb. A felmelegedő levegő pedig a fizika törvényeinek engedelmeskedve felemelkedik, és elindul a sarkok irányába, miközben a sarkok felől a hideg levegő az Egyenlítő felé áramlik.
kép: netweather.tv
A rendszer egy hatalmas, egyenletes cirkulációt alakítana ki, mely az Egyenlítőnél feláramló és a sarkoknál leáramló légtömegeket eredményezne. Csakhogy ez nincs így, és ezt annak köszönhetjük, hogy a folyamatba beleszól a Coriolis-erő.
Jeatstream
A Föld forgása a Coriolis-erőt hívja életre, mely pedig a szeleket oldal irányba eltolja, és létrehozza az úgynevezett nyugatias szeleket, vagy futóáramlásokat. Ezek a szelek nagy magasságban és igen nagy sebességgel fújnak, és a magas légkörben létrehozzák az általános légkörzést.
kép: crondallweather.co.uk
A futóáramlások az egész Földetkörüljáró, nagy sebességű nyugatias szelek. Ezek közül is a legerősebbek a 30°és a 60°fok között alakulnak ki, vagyis aFerrel-cella területén találkozhatunk velük.
lead kép: rochesterfirst.com