A városok levegőminősége katasztrofális szinte mindenhol a világon. Ez ellen sokan és sok módon próbálnak tenni, de leginkább a megoldás az autók számának csökkentése, illetve a hagyományos üzemű járművek számának csökkentése. Éppen ezért érthetetlen, ami most Madridban folyik.
MadridCentral
Madridaz Unió egyiklegszennyezettebblevegőjű városa. Volt, egészen addig, amíg az addigi vezetés be nem vezetett a MadridCentralnévre keresztelt programot. Lényegében arról van szó, hogy az autók kiszorításával küzdöttek a légszennyezettség ellen. A lépést akkor is vitatták, voltak ellenzői, de megtörtént. Többek közt aGranVíais – mely az egyik legforgalmasabb út a városban - a program “áldozata” lett. A 3x3 sávos hatalmas utat 2x2 sávossá szűkítették, a járdást azonban jelentősen kiszélesítették. Bár az intézkedés elég drasztikus volt, a megkérdezettek 85%-a egyetértett vele.
kép:magyar-logisztika.hu
A program hozadéka? Madrid belvárosában 38%-kal csökkent a nitrogén-oxid, és 14%-kal a szén-dioxid kibocsátás. Jelentősen mérséklődött a forgalom, és a levegő minősége jelentősen javult. Volt olyan terület, ahol a valaha mért legalacsonyabb szinthez képest is 235-os visszaesést lehetett tapasztalni.
MadridCentral– kuka
A sikeres program minden pozitív hozadéka sem elegendő azonban ahhoz, hogy megmaradjon. Ennek oka egyszerűen az, hogy változik a vezetés és az új, szélsőjobbos elképzelés szerintMadrigigazi lényege nem teljes az éjszaka is tartó dugók nélkül. Nem, nem olvasta rosszul, valóban arról van szó, hogy Madrid akkor az igazi, ha az ember órákat állhat a dugóban, a haját tépve. Hiszen ekkor érezzük igazán, hogy ez a város nem alszik.
kép:pyramidconsulting.es
Ennek megfelelően szeretnék az egész programot, úgy ahogy van visszacsinálni, hiszen dugó nélkül nem élet az élet. A középjobb az egyetlen, aki még finomíthat ezen. A baloldal, mivel koalícióval sem ért el jelentős többséget, így most a középjobb belátásától függ, akik már finomabban fogalmaznak a rendelet eltörlésével kapcsolatban, szerintük csak javítani kell azon.
Bármit is tesznek, azEuárgus szemekkel figyel. Nem azért, mert szerintük sem a dugó a városi érzés netovábbja, hanem azért, mert az intézkedés előtt Madrid levegőminősége olyan siralmas volt, hogy az EU milliós bírságot helyezett kilátásba, természetesen euróban. Vagyis a lépéseket alaposan meg kell fontolni, mivel a forgalom újbóli rászabadítása a városra nagyon drága játék lehet.
lead kép:parisvatry.com