Április 25. Csütörtök, Márk

Utah a 15 perces város utópiájában látja a jövőt

Zöld zóna
2022. október 24. 11:00
null

Elsőre talán furcsán hangzik, de a városi életnek kisebb a karbonlábnyoma, mint a vidéki létnek. Igaz, ha a mérleget tekintjük - a kert által megkötött CO2, az otthoni munka, a környezettudatos szemlélet - ez már nem feltétlenül igaz, de statisztikailag a kibocsátása kisebb egy városlakónak. Hogy miért?

kép: EUobserver

Igen, jól sejti, a közlekedés a ludas. Bár a kertvárosokban és a vidéki településeken az embernek van tere, ismerik a szomszédaikat és szívesen sétálnak is, a bevásárlás, munkába, iskolába járás, sőt, a rokonlátogatás és szinte minden más mozgás is többnyire autóval történik. Persze vannak kivételek, de a többség az autóra támaszkodik, ami pedig jelentősen növeli a karbonlábnyomot.

kép: 3delux - illusztráció

Utah államban éppen ezért egy továbbfejlesztett várossal próbálkoznak a szakemberek. A tudatos tervezésnek köszönhetően a várost úgy építik fel, hogy az maximum 15 perces út megtételére “kényszerítse” a lakosokat a mindennapi tevékenységeikhez. Vagyis bárhonnan is indulunk, iskola, óvoda, bolt és szórakozási lehetőség is lesz 25 perces körön belül.

A terv azonban kissé lukas. Az elgondolás remek, de az embert nemigen lehet ennyire beszorítani egy kis körbe. A vásárlás lehetősége nagyon jó, de szórakozni a barátaival megy az ember, akik nem feltétlenül vannak 15 perces körön belül, ahogyan a legjobb iskolák és a munkahelyek sem minden esetben oldhatóak meg eképpen.

kép: freewalkingtoursbarcelona.com

A The Point elnevezésű projekt tehát alapvetően sétával és kerékpáros közlekedéssel számol, de a fent említett problémák miatt a tömegközlekedés praktikus kiépítése is szükséges. Ha pedig ezt tényleg jól csinálják, akkor autóra igazán csak eseti jelleggel lesz szüksége a városlakóknak - akikből évről évre egyre több van – ez pedig megoldható a már most is terjedőben lévő autómegosztókkal is.

lead kép: imperial.ac.uk

bicikliautó15 percvárossétagyors