2021. június 13. vasárnap
Anett, Antal

Támogatási rendszert kérnek az elektromobilitás terjedéséhez az Unióban a tagországok

2021. március 29., 11:00
Támogatási rendszert kérnek az elektromobilitás terjedéséhez az Unióban a tagországok

Bár az Egyesült Királyság elhagyta az Uniót, ez azért nem azt jelenti, hogy már nem is kell rájuk figyelni. Sőt, most olyan lépésekkel tűnnek ki az öreg kontinensen, melyet az Uniónak is meg kellene fontolnia, sőt, át kellene vennie - legalábbis sok ország így vélekedik. 

A kilencek 

Kilenc ország írta alá azt az indítványt, melyben arra kérik az Európai Bizottságot, hogy kösse egyértelmű és határozott időponthoz a hagyományos autók forgalmazásának végét. Ez eddig ugyanis nem történt meg, de az EU idén júliusban már kénytelen lesz foglalkozni a kérdéssel. 

kép: spotlightmetal.com

A példa pedig adott, hiszen az EU-t elhagyó Egyesült Királyság ebben a kérdésben bizony az Unió előtt jár. A szigetországban 2030-tól egyáltalán nem lehet forgalomba hozni kizárólag belső égésű motorral szerelt autót, de 2035-től már a hibrid modelleknek is ajtót mutatnak. Ez pedig komoly lépés, tekintve, hogy a gazdaság itt is nagy mértékben támaszkodik az autógyárakra. A bejelentésre azonban a reakció nem orrfelhúzás volt, hanem az, hogy többek közt a Bently, a Volvo, az európai Ford és a Jaguár is bejelentette, 2030-ig teljes egészében átállnak a kizárólag elektromos üzemű autók gyártására. 

 

Kérdések és támogatások 

Hogy az elektromos közlekedés mennyire lesz jó nekünk, egy sokat boncolgatott kérdés. Rövid távon nem jelent komoly előrelépést a klímakatasztrófa megállítása terén, hosszabb távon azonban kizárólag a nulla emissziós közlekedés jelenthet fenntartható alternatívát. Summa-summarum, az átállás elkerülhetetlen, és ehhez támogatásokra is szükség van. 

Éppen ez az, amiért a kilencek, vagyis Görögország, Litvánia, Luxemburg, Hollandia, Ausztria, Dánia, Írország, Málta és Belgium az Európai Bizottsághoz fordult. Ahhoz, hogy az öreg kontinensen valóban át lehessen állni az elektromos közlekedésre, és ne az legyen, hogy a belső égésű motorok nyugatról keletre vándorolva igazából csak földrajzi eltolódást váltanak ki, környezetvédelmit nem - mindenképpen támogatási rendszerre van szükség! 

kép: dwih-newyork.org

Ez pedig csupán részben az, hogy támogatni kell az elektromos autók beszerzését a tagállamokban. Komoly forrásokat kell biztosítani ahhoz is, hogy a töltőpontok elterjedhessenek, vagyis, hogy az elektromobilitás ugyan olyan infrastruktúrával rendelkezzen, mint a belső égésű motorral hajtott autók. 

Azt már csak csendben jegyezzük meg, hogy a hidrogén kutak terjedését is illene erősen támogatni, hiszen a jövő számára az elektromosság mellett a hidrogén lesz az az anyag, mely a leginkább beleszól a mobilitás kérdésébe. 

lead kép: bosch-mobility-solutions.com