Április 25. Csütörtök, Márk

Nagyot lép az IKEA - reméljük, sokan követik a példáját

Éghajlat
2019. december 09. 08:00
null

A klímakatasztrófával kapcsolatban kénytelenek voltunk erősebben foglalkozni a szén-dioxid kibocsátással. Ahhoz pedig, hogy felléphessünk ellene, egy új szót is alkottunk: karbonsemleges, vagy klímasemleges.

Mit jelent?

Ma már nem újdonság ez a szó, és a jelentése sem, bár érdemes egy kicsit tisztába tenni a dolgot. A klímasemlegesség ugyanis nem azt jelenti, hogy egy adott vállalat nem bocsát ki szén-dioxidot. Ez ma még sokszempontbólnem megvalósítható, főleg egy olyan vállalkozás szempontjából, mely materiális terméket állít elő, nem szellemi munkával foglalkozik.

kép: inhabitat.com

Ettől még lehet klímasemleges, ehhez pedig az kell, hogy ugyan annyi szén-dioxid elnyeléséről gondoskodjon, mint amennyit kibocsát. Ennek több lehetséges módja is van, hiszen a szén-dioxid kivonás a légkörből ma már megoldható, bár kifejezetten drága. A legtöbben éppen ezért az erdőtelepítésekkel kívánják elérni ezt a titulust.

Tovább is van?

Ma már a klímatudatosság nem csak pozitívum egy cég életében, hanem követelmény is, amit a vásárlók diktálnak. Ennek megfelelően, az a cég, amelyik a lehető legjobban teljesíti a vevői elvárásokat, előnyre tesz szert.

Az IKEA ezzel pontosan tisztában van, nem véletlenül tart ott, ahol. A célja pedig már nem a klímasemlegesség, hanem a klímapozitív lét. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a vállalat intézkedései nyomán több szén-dioxidot képes megkötni, mint amennyit az egész vállalkozás termel. Ez pedig egy olyan cégóriás esetében, mint az IKEA messze nem egyszerű feladat, és persze nem is olcsó.

kép: dw.com

100 millió eurót szán arra a cég, hogy beszállítóit is jelentősen zöldítse, vagyis csökkentse karbonlábnyomát, illetve ugyancsak 100 millió eurót arra, hogy erdősítésekkel klímapozitívvá tehesse az egész láncolatot. Ez pedig nem semmi, hiszen nem csak maga az IKEA, hanem a teljes apparátust - a beszállítók, gyártók, minden apró részegység - érintő lépésről van szó, mely ráadásul követendő példaként is szolgálhat a nagyvállalatok számára. Nem utolsó sorban pedig tovább öregbíti az IKEA hírnevét, és növeli a bevételeit.

lead kép: ikeafoundation.org

IKEAerdővállalatklímaemberszén-dioxid