November 22. Péntek,

London egy része végre tiszta levegőt kap

null

A légszennyezettség kérdése a városokban egyre jobban előtérbe kerül, hiszen a helyzet egyre kritikusabb. Ma már az asztmás megbetegedések 16%-ért az autók által kibocsátott szennyezés tehető felelőssé. Ezen pedig változtatni kell, és London ezt meg is teszi.

ULEZ

Londonban egy nagyjából 4 mérföldnyi terület különlegessé alakult. Ez lett a világon az első Ultra Low Emission Zone, vagyis a különösen alacsony kibocsátású terület.

Lényegében arról van szó, hogy a városban egy olyan területet alakítottak ki, ahova az autók behajtását kiemelten korlátozták. London belvárosába a behajtás már eddig is borsos összegekbe került, így védekezett a város a hatalmas dugók és a légyszennyezettség ellen, de mára kiderült, hogy ez kevés.

kép:imperial.ac.uk

Az autók által kibocsátott nitrogén-dioxid szintje ugyanis folyamatosan nő, erről az anyagról pedig tudjuk, hogy közrejátszik a rákos megbetegedések és a demencia kialakulásában, vagyis az ellene való küzdelem minden ember számára kiemelt jelentőséggel bír.

Kevesebb autó, nagy fejlődés

Az ULEZ megkötései nagyon szigorúak. Azoknak a járműveknek, melyek nem felelnek meg ezeknek a normáknak, büntetést kénytelenek fizetni behajtás esetén. Ez személyautónkén nagyjából 4500 forint, míg a buszok és teherautók esetében az összeg jóval magasabb, meghaladja a 36000 forintot is. A várost azt reméli, hogy a büntetési tételek elrettentőek lesznek, így az ULEZ területén a levegő minősége lényegesen javulni fog.

A változtatás nem új ötlet, ám London az első, aki él is ezzel a lehetőséggel. Azonban várhatóan több nagyváros is ki fogja jelölni a maga ULEZ területeit, hiszen a levegő minőségének javítására más lehetőség nemigen mutatkozik. Persze London sem elégszik meg ezzel a 4 mérföldes területtel, azt 2021-ig lényegesen ki akarják bővíteni. A változás már ezen a kicsinek nem mondható részen is jelentős lesz, hiszen a területen 2017-ben naponta 11000 autó robogott keresztül.

kép:sciencealert.com

London mellett már New York is tervezi a hasonló területek állítását. Egy másik lehetőség, melyet Bogota folytat, hogy olyan napokat jelölnek ki, amikor a város egész területén tilos autóval közlekedni. Bár ez az elképzelés csak abban az esetben jó, ha a napok rendszeresen jelentkeznek, nagyjából havonta, vagy akár többször.

A levegő minőségi javulása mellett Londonban az ULEZ fejlődést is hoz, hiszen a kultikus dubble decker buszok átalakítása, korszerűsítése is elengedhetetlen, ellenkező esetben ezek sem hajthatnának be a területre.

lead kép:inhabitat.com

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Köpönyeg Google News oldalán is!