Április 23. Kedd, Béla

Környezettudatos H&M? Nem igazán, de próbálkozik...

Zöld zóna
2020. február 10. 08:00
null

A fenntarthatóság elérése ma már követelmény minden cég számára. De nem csak meg kell tenni, érdemes is áttérni a fenntartható működésre, hiszen a vevők keresik az ilyen termékeket, sőt, akár hajlandóak kicsit többet is fizetni értük.

Fenntarthatóság?

A magasabb áraktól azonban nem kell tartania az embereknek, mivel a verseny egyre erősebb, a cégek kénytelenek lesznek a jobb minőségű, és fenntartható termékeiket is ugyanolyan áron adni, mint a szennyezőeket. Ezzel pedig a világ egyre jobban a tényleges fenntarthatóság felé mozdul el.

kép: maisonblog.hu

De vajon minden lépés a fenntarthatóság felé mozdul? Ez ugyanis nem olyan egyértelmű, még akkor sem, ha környezettudatos elgondolásról van szó, hiszen nem csak a kis képet kell nézni, a cégek egész működése, üzleti modellje is sok infót ad nekünk.

H&M

A svéd divatcég bejelentette, hogy a fenntartható divat irányába mozdul. Ezt úgy képzelik el, hogyare:newcellcimkévelellátott ruháik 50%-ban újrahasznosított pamut farmerszövetből, 50%-ban pedig fenntartható és felelősségteljes gazdálkodásból származó fákból kinyert viszkózból készül. Sőt, terveik szerint 2030-tól kizárólag ilyen ruhákat forgalmaznak majd.

kép: paradi.online

És itt a dilemma. Lehet-e egy divatcég fenntartható és környezettudatos, melynek üzleti modellje azon alapszik, hogy a vevőt rávegye, hogy havonta vegyenek új ruhákat. AFastFashionmodell remekül beválik, hiszen a ruhák olcsók és mutatósak, csakhogy a tartósságuk messze elmarad a drágább daraboktól. Vagyis tulajdonképpen a lépés valós, és hasznos, de amíg a cég fenntartja a modellt - márpedig fenntartja -, addig valódi fenntarthatóságról nemigen beszélhetünk, sokkal inkább marketingfogásról, hogya vevőijobb érzéssel vegyék havonta az új ruhákat. Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy hiába a szelektív gyűjtés, a használt szöveteknek is csupán a töredéke kerülújrahasznosításra, a többi vagy a szeméttelepeken áll - és romlik az állaga, amíg már nem lehetújrahasznosítani - vagy a szemétégetőben végzi, a fenntarthatóság képének akkora pofont adva, hogy az kétszer megfordul a tengelye körül.

lead kép: fashionbyelizabethsmith.com

klímafenntarthatóságkörnyezetdivatmárka