2020. május 27. szerda
Hella

Kiszorítaná egy tervezőcég az autókat Brooklynból

2020. január 9., 16:00
Kiszorítaná egy tervezőcég az autókat Brooklynból

A városokban élő emberek számára az alkalmazkodás sokkal égetőbb kérdés, mint a vidéken, erdők, fák között élőknek. Persze mindenki egyformán érint a klímakatasztrófa, ám a városokban a hatások erőteljesebben jelentkeznek. 

A városi katlan 

Itt a tél, várjuk a havat, és azt, hogy fehér lepel borítsa a tájat. Legalábbis a hegyeket, és mondjuk az alföldet, meg a vidéki kerteket, de a városok utcáit csak rövid ideig. Itt ugyanis a hóból gyorsan latyak lesz, köszönhetően a rengeteg embernek, járműnek és persze annak is, hogy a városokban valamivel magasabb a hőmérséklet is. Ez a “valamivel” akár 5-6°C-ot is jelenthet, ha a levegőre gondolunk, de nyáron az aszfalt 50°C főlé is hevülhet, ami katlanná változtatja a környezetet, hiszen visszajuttatja a meleget a levegőbe is. 

kép: inhabitat.com

Az alkalmazkodás így kulcskérdés, amivel tisztában van a BIG tervezőiroda is, mely Brooklyn belvárosának egy hatalmas szeletét gondolta újra egy merészt tervben. Erre szükség is van, hiszen bár már most is rengetegen élnek itt, a következő években további 50 000 lakos betelepülésére számítanak. 

 

Gyalogos és biciklis 

A katlanhatás ellen az autók kitessékelése az egyik első lépés. Az így felszabaduló területet pedig már könnyebben lehet újraalkotni a gyalogosok és a biciklisek nagy örömére. A BIG ebben az esetben főleg a gyalogosokra koncentrált, és olyan teret hoztak létre - egyelőre csak a tervezőasztalon - melyben a kultúra, a közösség, a természet és a szabadidős tevékenységek is tökéletesen megférnek egymással. 

kép: inhabitat.com

A növényzet elsődleges szerepet kap a projektben, hiszen a meleg ellen a fákkal lehet a leghatékonyabban és környezettudatosan védekezni. Emellett azonban a fontos szempont volt, hogy a terület ne egy dzsungel, hanem egy jól használható közösségi tér legyen, ahol azért a közlekedés is megoldott, lévén egy 370 hektáros területről van szó. 

A buszok mellett azonban sokkal nagyobb hangsúlyt kaptak a biciklisek, és a megszokott formákat is maguk mögött hagyták a tervezők. Az elképzelés mutatós, és még a megvalósításra is van esély - bár valószínűleg egy kissé finomított verzióban - hiszen Brooklyn az utóbbi években sok fejlesztésen esett át, melyek erősen megnövelték a városrész népszerűségét. 

lead kép: inhabitat.com