Április 23. Kedd, Béla

Jobban küzdenek a cégek a klímaváltozás ellen, mint a kormányok

Éghajlat
2019. március 06. 16:00
null

2018 decemberében Katowiceben megtartották az ENSZ 24. klímakonferenciáját. A rendezvénynek a párizsi klímacsúcs óta először volt igazán pozitív hozadéka, de ezt nem az államoknak, hanem fura módon a nagyvállalatoknak köszönhetjük.

Párizs

A 21. klímakonferencián Párizsban sikerült elfogadni 195 ország egyöntetű elkötelezettségével a párizsi klímaegyezményt, melyben az aláíró országok különböző mértékű vállalásokat tettek a szén-dioxid szint csökkentése érdekében.

kép:norden.org

Az, hogy ezt milyen mértékben tudják, vagy akarják betartani az országok kifejezetten jó kérdés, hiszen a felszín alatt olyan erők munkálkodnak, amiket nem igazán ért az emberek többsége. Hiszen ez politika, és bár alapvetően mindenkinek érdeke lenne a globális felmelegedés iparosodás előtti időkhöz képest 2°C alatt tartása, ez már nem egyértelmű, mikor hatalmi játszmák is beleszólnak a rendszerbe. Ezt remekül példázza Trump elnök, aki foggal – körömmel lobbizik a szén mellett – szerencsére többnyire eredménytelenül -, és ki is léptette az USA-t az egyezményből (illetve ki akarja léptetni, ehhez azonban még várnia kell egy keveset).

Katowice

A katowicei csúcson talán végre valóban történt valami. De nem a politikai vezetők, az államok lepték meg az embereket, hanem a vállaltok. A nagyobb cégek – és a kisebbek is – egyre teszik meg a saját vállalásaikat, melyeket sürgetően meg is lépnek, nem húzzák el úgy a dolgot, mint az államok esetében. Nyilván könnyebb is a helyzetük, de lépéseik hatalmas segítséget jelentenek abban, hogy elérhessük a kitűzött célt. A vállalatok vezetői ugyanakkor nehezményezik az államok hozzáállását a klímaváltozás kérdéséhez, mivel szerintük nem fogalmaznak meg egyértelmű cselekvési terveket és célokat, így nehezítve a párizsi célkitűzések elérését.

kép:climatechangenews.com

Hogy miért éppen a cégek? Az emberek egyre inkább megértik, sőt, a bőrükön érzik, hogy mit is jelent a klímaváltozás, a fiatalabb generáció, a friss, magasan képzett munkaerő, de egyre inkább az idősebb, hatalmas tapasztalattal rendelkező munkavállalók számára is kiemelt jelentőségű, hogy a cég, melynek dolgoznak, a lehető legkisebb ökológiai lábnyommal rendelkezzen. Ez az elvárás a vevők részéről is megfogalmazódik, vagyis ez egy olyan lépéssorozatra kényszeríti a vállalatokat, mely jó a Földnek, és gazdasági előnyt eredményez a cégnek. Tökéletes elegy, már csak azt kéne valahogy megoldani, hogy az államok esetében ez hasonlóan működhessen, és akkor már sokkal valószínűbb lehetne, hogy megússzuk a klímaváltozást ép bőrrel, és talán a bolygónk is élhető, biológiailag sokszínű hely maradhat.

lead kép:rmi.org

cégpénzklímapolitikaemberüzlet