2019. május 27. hétfő
Hella

Hatalmasságok harca a klímaváltozással

2019. február 1., 16:00
Hatalmasságok harca a klímaváltozással

A klímaváltozás elleni küzdelemből mindenkinek kik kell vennie a részét. Ezt mi sem mutatja jobban, mint az, hogy most már a legnépszerűbb gyorsétteremláncok is kénytelenek lesznek kidolgozni a maguk akciótervét, hogy hogyan csökkentsék ökológiai lábnyomukat.

Pénz beszél

A leghíresebb gyorsétteremláncok, mint a McDonalt’s, a Pizza Hut, a KFC vagy a Burger King mind olyan befektetési társaságokhoz tartoznak, melyek bizony követelésekkel állhatnak elő a cégek felé. Most is ez történt. Az  Aviva Investors, a BMO Global Asset Management és az Aegon Asset Management vagyonkezelő társaságok, melyek összesen nagyjából 6500 milliárd dolláros összeget kezelnek, levélben fordultak az étteremláncokhoz.

kép: mcdonalds.fandom.com

Ebben a levélben arra szólítják fel a cégeket, hogy idén márciusig dolgozzák ki a klímafenntarthatósági programjukat. Különös tekintettel a vízfelhasználásra, valamint az üvegházhatású gázok kibocsátására. A határidő rövid ugyan, de tény, hogy ennek a dokumentumnak már készen kellene lennie, hiszen ezeket a cégeket ugyanúgy érinti a klímaváltozás, mint a Földön mindenki mást.

Kevesebb víz?

A gyorsétteremláncok esetében nem arra kell gondolni, hogy takarékos víztartályokat üzemeltessenek a dolgozók mellékhelyiségében. A felszólítás sokkal inkább annak szól, hogy az tudományos irányelvek alapján az étkezési szokásainkat is át kell alakítani, amibe beletartozik az is, hogy mi is kerül a pizzára, vagy éppen a hamburgerbe.

Nem titok, hogy a hús, melyet a gyorsétteremláncok használnak, nem éppen a fenntartható gazdaságok irányából érkezik, hiszen néhány éve még az is nagy hírértékkel bírt, hogy a csirkemell szendvics valóban csak csirkemellet tartalmaz. Az ökológiai lábnyom csökkentését a húskészítmények újragondolásával lesz kénytelen megtenni mindegyik lánc. Hiszen egyetlen kilogramm marhahús előállításához majd’ 14500 liter vízre van szükség és ebben még nincsen benne az a víz, amit az állat maga megiszik, csupán az, mely a táplálásához szükséges.

kép: wallpaperndeso.blogspot.com

A legkedveltebb gyorsétteremláncok éves szinten 570 milliárd dolláros forgalmat produkálnak, így látható, hogy lépéseik erős hatással lehetnek a globális vízfelhasználásra is. A klímaváltozás elleni küzdelemben ma már tudjuk, hogy a hús helyettesíthető, illetve a fenntartható gazdaságok irányába való lépés is sokat tehet azért, hogy ezek a cégóriások is kivegyék részüket a harcból.

lead kép: thespruceeats.com