2020. december 5. szombat
Vilma

Az E-repülés a küszöbön toporog!

2018. október 31., 16:00
Az E-repülés a küszöbön toporog!

Az Ausztrál Gold Coast Tech cég szerint négy éven belül megindulhat az elektromos repülőkkel való utazás. Ha ez így lesz, akkor a kis kontinens a repülés igazi úttörőjévé nőheti ki magát.

Technikai akadályok

Egy autó esetében a működtetés messze nem akkora kihívás elektromos hajtással, mint egy repülő esetében. Mindenképpen számolni kell a súlykülönbséggel, és persze azzal a sebességgel is, amivel a repülő el képes hagyni a földet. Emellett komoly gond az is, hogy hogyan hűtsék a motorokat és akkumulátorokat, hiszen abban a magasságban, ahol a repülők közlekednek a levegő ehhez már nem elég.

kép: cnbc.com

Aki azt hinné, hogy az elektromos repülők kora még nagyon messze van, annak elmondjuk, hogy már ma is léteznek ilyen gépek. Ezek vagy magánrepülők, melyekkel egy, maximum két személy képes utazni, vagy a pilóták képzésére használt járművek. A Gold Coast Tech azonban úgy gondolja, négy éven belül elindulhat az e-utasszállító repülők kora.

Vannak még kihívások, de bíztatóak az adatok

Persze nem kell rögtön néhány száz utasra gondolni. Kezdésnek a kisebb, tízenegynéhány fős gépek esetében lehet elindítani a változást – írja az abc.net.au. Erre a lehetőségre a cég mérnökeinek sikerült már kidolgozni egy olyan rendszert, mely egyszerű folyadékhűtéssel, többletsúly nélkül képes hűteni az alkatrészeket, vagyis a gépek már repülésképesek 100 és 1000 mérföld között.

kép: inhabitat.com

Hogy miért gondolja a cég, hogy a technológia gyorsan el fog terjedni? Az előzetes adatok és kalkulációk alapján az e-gépek fenntartási költségei közel 80%kal alacsonyabbak lehetnek. Ha a becslések nagyon bizakodóak, és az igazi adat „csak” 50% körüli, még akkor is hatalmas összegekről beszélhetünk. És persze mint minden esetben, itt is a profit diktál, vagyis ha az e-repülés költséghatékonyabb, akkor hamarosan el is terjed majd.

A repülés így is igen nagy üzlet, az alacsonyabb költségek azonban remélhetőleg és várhatóan a jegyek árait is lejjebb nyomják majd. Így elképzelhető, hogy a 10 000 forintos jegyek a későbbiekben nem csak a fapadosok sajátjai lesznek, és a légi közlekedés végre valóban a tömegeknek fog szólni – a jelentős légszennyezés nélkül.

lead kép: thestreet.com