A bolygónk szempontjából a modern társadalmak egyik leginkább káros magatartása a túlfogyasztás – legyen szó elektronikáról, élelmiszerről, vagy akár ruhákról. De azt sem szabad elfelejteni, hogy a cégek viselkedése szintén nagyban befolyásolja a folyamatokat.
Miért olyan nagy baj?
Miért gond, ha hetente kidobjuk a megvásárolt élelmiszer egy részét? Vagy háromhavonta veszünk új zoknikat, mert az olcsó termék nem bírta tovább? Esetleg az, ha a ruhatárunk odáig duzzad, hogy már két szekrényben sem fér el, holott jórészt nem is hordjuk a darabokat? Hiszen ez a mi pénzünk, azt teszünk vele, amit csak akarunk, vagy nem?
kép:global.chinadaily.com.cn
Ebből a megközelítésből a túlfogyasztás magánügy, de így elég fals lenne a kép. A termékek legyártása ugyanis attól függ, mennyit lehet belőle eladni. És ha halmozzuk a termékeket, akkor egyre többet gyártanak belőlük. Sokan erre még mindig csak azt mondják, legfeljebb kevesebb lesz a hely a lakásban, de ezeket a dolgokat el is kell készíteni, amihez alapanyag kell. Bányászat, erdőírtás, légszennyezés – ezek mind részei egy ipari folyamatnak, melynek során mi mobilhoz, ruhához, bútorokhoz jutunk.
Új termék a szemétbe
A túlfogyasztás mellett az olyan üzleti gyakorlat is hatalmas teher, melyet a Burburry cég is folytatott, és amivel a fogyasztói nyomás hatására hagyott fel. A divatcég ugyanis úgy akarta a presztízsét fenntartani, hogy méregdrága eladatlan termékeit egyszerűen megsemmisítette, így sem a leárazást, sem a tömegekhez való eljutást nem érhették meg.
kép:umweltbundesamt.de
Most az Amazon futott bele egy pofonba, mikor egy francia újságíró egy videóval leleplezte a cég elképesztő pazarlását. A videón az látszik, ahogyan egy viszonylag kis telephelyén az Amazon új, hibátlan termékeket semmisít meg. mint később kiderült, erre a beszállítói szerződések kötelezik, mivel az eladatlan termékeknek két útja lehet: vagy visszatérnek a gyártóhoz, vagy megsemmisítésre kerülnek. Vagyis az alapanyag az energia és a munka mind feleslegesen meg a kukába.
Ráadásul a nagyságrendeket tekintve a cég nagyjából 3 millió termék megsemmisítését végezte el egy évben csak Franciaországban. A világméretű cégnek pedig számtalan telephelye van szerte a világban, ahol ezt a gyakorlatot folytatja. Így pedig a túlfogyasztás is egészen más értelmet nyer, mind fogyasztói, mind pedig cégoldalról nézve, hiszen a klímaváltozás egyik mozgatórugója az erdőírtás, és az erőforrások pazarlása is.
lead kép:talkpoint.com