Április 26. Péntek, Ervin

A városok jövője nem annyira az elektromos autó, mint az elektromos bicikli

Zöld zóna
2022. szeptember 25. 08:00
null

A városaink egyre csak nőnek, a házak az égig érnek, a tömeg pedig, mely ezeken a helyeken összezsúfolódik sokszor már akkora, hogy azt elképzelni is csak nehezen tudjuk. A városok velejárói az épületek, egyre inkább velejárói a parkok és zöldfelületek, és egyre jobban kiszorulnak innen az autók.

Ennek csak az egyik oka az, hogy a hagyományos hajtású autók és furgonok nagy környezetterhelést jelentenek és szmogossá teszik a levegőt. Ezt ugyanis az elektromos autózás terjedése képes lenne megoldani, és a nagy cégek erre alapoznak. Azonban a város attól, hogy elektromos autók szelik az utakat még nem lesz kevésbé zsúfolt. A sok ember sok helyet igényel, és így az autók számára egyre kevesebb tér adatik.

Trendszerűen terjed az a gyakorlat, hogy a városokból egyre több területről tiltják ki az autókat, miközben igyekeznek gőzerővel fejleszteni a tömegközlekedést, a gyalogos és a biciklis forgalom lehetőségeit. Néhol ezek a kezdeményezések már egész városrészeket, lassan az egész várost is érinteni fogják. Mindez igaz annak ellenére, hogy az EU (és minden nagyhatalom) nagyságrendekkel több pénzt lapátol az elektromos autózásba, mint mondjuk az elektromos kerékpárokba.

Pedig a jövő városai a kerékpárok Mekkái lesznek, vagy legalábbis lehetnének, hiszen a pandémia hónapjai alatt a kerékpárok olyan erőre kaptak, amivel nagyon régen nem találkozhattunk. Ezen pedig egy újabb erős lökés az energiaárak elszabadulása.

Az elektromos autók minden támogatással együtt is drágák, a benzines és más hagyományos hajtás pedig fenntarthatatlan. Ezzel szemben a bicikli örök, hiszen vagy teljesen bio energia hajtja, vagy elektromos rásegítéssel minimális anyagi befektetéssel tarthatóak fenn – igaz, áruk még elég borsos, bár egy elektromos autóét meg sem közelítik. A városi fuvarozás terén is egyre elterjedtebb a teherbringa, a Bubi és más bringakölcsönző szolgáltatók is egyre és egyre több kétkerekűt tartanak fent, így a városok lassú de biztos átalakulásához, azok közlekedésének újításához - vagy inkább újragondolásához is nagyban hozzájárulnak.

kéek és lead kép: shutterstock

biciklieléektromosklímaembervárosközlekedés