A McDonald's szívószálai nagyot buktak

Napi 1.8 millió szívószálat használtak el a brit McDonald’s éttermek, vagyis az, hogy ezen változtatni kell, nem is lehetett kérdés. A műanyag szívószála ellen hirdetett harc így elérte a gyorsétteremláncot is, akik váltottak.
Papír
Környezetbarát szívószál - végre elmondhatta magáról a McDonald’s is, hogy tesz valamit a környezetért, vagyis legalább nem műanyag szívószállal kínálja a kétes hírű ételeit. Azt félretéve, hogy az egészségre milyen hatást gyakorolnak a gyorsételek, ezt a kezdeményezést mindenki örömmel fogadta. Egészen addig, míg ki nem szivárgott: a belső szabályzat szerint ezt a szívószálat is egyszerűen a kommunális hulladék közé kell dobni.
kép: choice.npr.org
A papír szívószál minden összetevője újrahasznosítható, de maga a szívószál túl vastag, így azt nem lehet visszavinni a körforgásba - ellenben a műanyaggal, aminél ez a lehetőség megvolt, más dolog, hogy szinte senki nem élt vele. Vagyis a gyorsétteremlánc kénytelen volt elismerni, nem annyira környezettudatos a csere, mint azt hirdették, sőt!
Nyitott szemmel
A fogyasztói társadalom átalakul. Nem tehet mást, a klímakatasztrófa jelentette nyomás olyan erős, hogy az emberek ma már elsődleges szempontnak tartják a fenntartható termékek vásárlását. Ezt diktálja a vevő, erre reagál a piac, és egyre másra jelennek meg a környezetbarát feliratok a termékeken.
kép: amazon.com
Ugyanakkor nem ár kicsit megkapargatni a felszínt: amit veszünk, az csak papíron fenntartható, vagy ténylegesen az. Nem is régen egy kísérlet bizonyította, hogy a komposztálható műanyag zacskó, mely elvileg néhány hónap alatt lebomlik, egy év alatt sem veszít rugalmasságából. Akkor kiderült, hogy komposztálható ugyan, de csak ipari módon, vagyis össze kellene gyűjteni - külön - és így komposztálni, ez pedig nem jelent igazi megoldást. A papír szívószállal is ez a helyzet: minden egyes része környezetbarát, de maga a szívószál kizárólag szemétbe dobható, újrahasznosítani nem lehet.
A piaci igények kielégítése jelenti a profitot, vagyis sokszor futhatunk bele hangzatos kifejezésekbe és jól csengő szlogenekbe, amik mögött a tényleges környezetbarát megoldásoknak nyoma sincsen, csupán látszatmegoldások, amiket nem szabad támogatni.
lead kép: dailymotion.com