2020. december 5. szombat
Vilma

A jövő vonata robog Ausztriában

2020. szeptember 27., 08:00
A jövő vonata robog Ausztriában

A tömegközlekedésben a vonat jelent igazán környezetbarát alternatívát, főleg abban az esetben, ha nem a diesel mozdonyos változatot részesítjük előnyben. Ehhez azonban kell pár dolog, többek közt az is, hogy túl nagy távolságokat ne akarjunk megtenni. 

Elektromosság 

A biciklinél nincs környezetbarátabb közlekedési mód, talán csak a séta, de az nem olyan gyors. Nagy távolságokra azonban már csak a megszállott cangások indulnak útnak a drótszamárral, az átlagember buszra, jobb esetben vonatra száll. 

kép: alstom.com

Amíg pedig “csak” a környező települések közt ingázik, akkor a közlekedése zéró emissziós is lehet, hiszen itt - hazánkban is – sokszor az elektromos vonatok kapnak helyet. Igaz, ahhoz, hogy elsöprő legyen a győzelem, nem árt, ha a vonat az energiát megújuló forrásokból szerzi be, ami azért nem mindenhol jellemző, de mégis jobb, hogy e felé a trend felé mozdulunk. De mi a helyzet a hosszabb távokkal? 

 

Hidrogén 

A Budapest-Esztergom vasútvonal villamosítási eljárásán nagyon jól le lehet mérni, hogy nem egy olcsó folyamatról van szó, még akkor sem, ha máshol jóval olcsóbban is el lehet intézni ezt a változtatást. A felsővezeték a tartóoszlopok kiépítése, a sínek felújítása, és egy sor járulékos költség nehezíti ezt a beruházást, ami sokszor nem is valósul meg. 

De ez nem azt jelenti, hogy a diesel az egyetlen megoldás. Ausztriában biztosan nem, hiszen itt állt munkába a világ első olyan vonata, melyet egy hidrogén hajtású mozdony húz. 

Itt nincs szükség az elektromos vezetékekre. Az oszlopokra, vagyis a költségek lényegesen alacsonyabbak, a hidrogén töltését pedig kisebb átalakításokkal ugyan arról az oszlopról meg lehet oldani, ahonnan eddig a gázolaj ömlött. 

Az Alstrom fejlesztette jármű 140 km/h-ás sebességre képes, és igen hatékonynak mutatkozott már a teszteken is. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az a tény, hogy bár a cég az első Coradia iLint Ausztriában állította üzembe, 41 hidrogénhajtású mozdonyt értékesítettek eddig Németország számára.