Április 20. Szombat, Tivadar

A divatcégek végre saját házuk táján is sepregetnek

Érdekesség
2018. november 02. 12:00
null

A világot elárasztó műanyag hulladék egy jelentős része egyszerűen csak csomagolás, amivel ráadásul a végfelhasználó nem is találkozik. Ez még önmagában nem is lenne akkora baj, ha legalább újrahasznosítható lenne, de ez a legtöbb esetben egyszer használatos műanyag formájában van jelen.

A cégek is felelősek

A tudatos vásárlás értelme, hogy ha következetesen kerülünk olyan termékeket, melyek környezetszennyezőek, akkor egy idő után a vállalatok számára az a termék nem lesz kellően nyereséges. Vagy megválnak a terméktől, vagy fejlesztik azt, annak megfelelően, hogy a vásárlók milyen termékeket részesítenek előnyben. Ha ezek a termékek a környezetbarát kategória elemei, akkor a cégek is ebbe az irányba mozdulnak el, hiszen így lesz meg a kívánt profit. Ez nagyon jól mutatja, hogy igenis a vásárló határozza meg azt, hogy egy cég mit is ad el.

kép:websta.one

De mi a helyzet akkor, ha mint vásárló nem találkozunk a környezetszennyező részletekkel a termékben? Ha az például csak a szállításnál viseli az egyszer használatos műanyag csomagolást, az üzletben már nem? Vagy ha csak a gyártás során használ a cég újra nem hasznosítható anyagokat, amik a végfelhasználóhoz már nem jutnak el? Nos, ebben az esetben a cégek felelőssége vitathatatlan, vagyis nekik kell lépni.

Világmárkák az újrahasznosításért

Így tesz most többek között az Unilever (többek közt a Dove tulajdonosa), a Burburry, a Stella McCartney vagy éppen a H&M. Ezek a cégek összefogtak, és vállalták, hogy 2025-ig teljesen kivezetik az egyszer használatos műanyagokat a csomagolásaikból. Sőt! Cél az is, hogy a csomagolások ezentúl vagy komposztálhatóak, vagy 100%-ban újrahasznosíthatóak legyenek.

kép:pinterest.com

A célkitűzés szép, és hasznos is, hiszen a csomagolások a műanyag hulladékok 20%-ért felelnek. Az olyan Fast Fashion üzletláncok, mint a H&M pedig még inkább kötelesek tenni a fenntarthatóságért és az élhető bolygóért, hiszen üzleti modelljük a fogyasztás felpörgetésére épül. Ennek megfelelően áraik alacsonyabbak, a termékek minősége azonban nem olyan jó, mint lehetne, így azok sokkal hamarabb használódnak el, vagyis több ruhát vásárolunk. Ez több gyártás, több vízhasználat, lényegesen nagyobb szennyezés a bolygó számára.

lead kép:studyatraffles.com

műanyagklímahulladékFölddivatH&M