2019. március 25. hétfő
Irén, Írisz

70 éves a sorozatgyártású elektromos autó!

2018. december 28., 12:00
70 éves a sorozatgyártású elektromos autó!

A közlekedés legújabb vívmánya, a modern kor egyik leginkább a környezet javát szolgáló újítása az elektromos autók megjelenése. A Nissan éppen most ünnepeli a gyárból legördült elektromos modell 70. évfordulóját.

70?

Igen, nem olvasta félre, bár azért egy pici ferdítés is volt a dologban. A gyártást nem a Nissan, hanem Tachikawa Aircraft és a Tokyo Electro Automobile Co., Ltd. Gyárak tudhatják magukénak, melyek később több felvásárlás útján kerültek a Nissan-hoz.

A második világháború után, 1947-ben látott napvilágot a Tama névre keresztelt kétüléses kisteherautó, mely 4,5 lóerős volt, 35 km/h-ás végsebességre volt képes, és 500 kilogrammot volt képes szállítani. Nem sokkal ezután látott napvilágot a négyüléses változat, 35 km/h-ás végsebességgel és 65 km-es hatótávval. Ez ugyan nem sok, de azért 70 évvel ezelőtt nagyon szép teljesítmény volt, és egy igazi piaci rést töltött be.

kép: nissan-global.com

Nincs benzin, de van víz

A szigetországban ugyanis az üzemanyag a háború után igen ritka kincs volt, nem igazán lehetett hozzájutni. A hegyekből lezúduló folyók energiáját azonban már akkoriban is kihasználták, így nem kellett sokat várni az ötletre, hogy az így bőségesen rendelkezésre álló elektromosságot a közlekedés terén is kiaknázzák. Ez meg is történt, ráadásul hasonló kialakítási elvek szerint, mint napjainkban, hiszen az akkumulátorok itt is az utasok alatt kaptak helyet.

Kevesen tudják, de a Nissan bizony rengeteg villanyautóval rukkolt elő az évek során, nem felejtették el a 70 évvel ezelőtti lehetőséget. Azonban a legtöbb ezek közül megmaradt tanulmányautónak, hiszen a világ bővelkedett az olajban – vagy legalábbis nem volt remény a közeli olajmentes közlekedés megvalósulására -, így nem volt igény az ilyen autókra.

Egészen 2010-ig kellett várni, amikor is a Nissan piacra dobta Leaf elnevezésű, tisztán elektromos hajtású autóját, ami igen jól teljesített és teljesít azóta is. bár tény, hogy nem ez a legszebb, vagy a legjobb paraméterekkel rendelkező autó a piacon. A jó belépés, és a kedvező kialakítás miatt a Leaf napjainkig a legtöbb példányban értékesített villanyautó.

kép: tripadvisor.ie

Egy korszak kezdete

Látható tehát, hogy az ötlet igencsak régi, és a megvalósítás is megtörtént már 70 évvel ezelőtt tömeggyártásban, mégis, az igazi forradalom csak most fog elindulni. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy már az olyan prémium márkák is, mint a Rolls Royce, foglalkozik a gondolattal, hogy elektromos autóval rukkoljon elő. Sőt, nem is maradnak meg a foglalkozás szintjén, mivel a gyár első embere bejelentette, hogy amit az elektromos hajtás megfelelően kifinomult és megbízható lesz, akkor a márka nem „szórakozik” hibridekkel, hanem rögtön teljesen elektromos hajtású modellel áll majd elő. A tendenciákat követve pedig erre valószínűleg nem kell néhány évnél többet várni.

lead kép: unisci24.com