Április 16. Kedd, Csongor

Európa nettó nulla kibocsátása veszélybe kerül, mert a közlekedés nem zöldül elég gyors ütemben...

Híreső
2024. március 31. 08:00
null

Európa, ahogyan a világ mostanra szinte minden egyes zuga, több fronton igyekszik felvenni a kesztyűt a klímakatasztrófával szemben. Ez nem egyszerű feladat, de azért nem állunk olyan rosszul. Ennek ellenére vannak ágazatok, amik erősen lemaradnak. 

 

Talán a legtöbbet a közlekedés zöldítéséről lehet olvasni, hiszen az elektromos közlekedés, a hidrogénhajtás és más alternatívák szinte minden nap megjelennek a lapokban, nem is beszélve a bicikli kontra autó kérdéséről a városokban. A zöldítés üteme azonban messze elmarad a többi projekthez képest. 

 

Ez pedig azt eredményezi, hogy Európa számára a közlekedés jelenti majd az igazi kihívást 2030-ra, hiszen az üvegházhatású gázkibocsátás mintegy 50%-át már ez az ágazat fogja adni. Nem azért, mert olyan léptékben nő, hiszen szerencsére a tudósok szerint már elértük a kibocsátási csúcsot. 

 

A gondot az okozza, hogy nem zöldül elég gyorsan. Ezt pedig most úgy tűnik, állami ösztönzők nélkül nem lehet felgyorsítani, ami pedig nagyon nagy szükség lenne. Bár valóban nagy mumus a légi közlekedés és a hajózás is, és ezekre is igencsak ráfér a zöldítés, a közúti közlekedés adja a kibocsátás mintegy 70%-át az ágazatban. Ennek nagy léptékű zöldítése nélkül pedig a klímacél, a nettó nulla kibocsátás elérése biztosan nem lehetséges a kitűzött dátumra. 

levegőEurópaszennyezés